Khamis, 24 Mac 2011

Exora di pasang NGV di Thailand

Pemasangan NGV pada Exora di Thailand adalah dibolehkan di bawah badan kereta dengan perlindungan besi. Tetapi di Malaysia perkara ini tidak dibenarkan JPJ dan Puspakom.

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส


proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส


proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส



Kelemahan NGV adalah berdasarkan sehingga tarikh mender ini ditulis... sebab pelbagai peraturan dan penambahbaikan berterusan boleh berlaku masalah akan ada penyelesaian akan datang.

  1. power akan kurang dari 10%-15%
  2. ruang tempat barang akan kurang... kalau exora dah macam kereta jer.
  3. maintenance agak susah sikit sbb kene pegi tempat mana kita pasang (bukan sume wshop blh bt tuning)
  4. enjin kerap kene adjuct tepek ( tersalah adjuct tepek...mau kene top overhaul )
  5. enjin kene modified (kat injector manifold) sbb nk suitkan dgn NGV kit
  6. masalah yang akan timbul selepas pemasangan x tau lg sbb biasanya selepas guna baru tau masalh yg timbul.
  7. NGVkit agak mahal... utk sequencial(model ni hanya dipasang pd kete injection je) system dlm RM 5k-7k
  8. Biasanya installer x guarenti jika ada gangguan pd ECU sbb ECU exora xde provision utk P&P utk ECU NGV..Tp kalu tanye kat installer sume kete blh pasang...tp utk kete kaburator mmg xde masalh sbb kaburator xde ECU
  9. pengunaan bahanapi mmg jimat blh smp 65% penjimatan..bagus utk teksi sbb dorg sentiasa bergerak
  10. tak boleh laju melebihi 100 km/jam membahayakan Enjin sebab enjin telah direkabentuk untuk petrol. namun begitu bodohlah niat nak berjimat p guna NGV bawa laju buat apa. lagipun ada suis boleh tukar kepada petrol. nak bawa laju gunalah petrol!!!
  11. masalah naik bukit sebab body exora yang berat! so faham2 lah ada suis kena gunalah petrol

Manakala Heating value dalam keadaan normal adalah seperti berikut;


  • Petrol = 400oCelsius
  • NGV = 600oCelsius

Bayangkan dengan kelajuan yang tinggi tentulah bahaya sebab sistem penyejukan yang ada telah direkabentuk untuk petrol.
sumber gambarhttp://www.thaigascar.com/proton/exora-%E0%B8%95%E0%B8%B4%E0%B8%94%E0%B9%81%E0%B8%81%E0%B9%8A%E0%B8%AA-lpg/

Rabu, 23 Mac 2011

Ancaman Banjir 24/12/2011

Dijangka akan berlaku banjir di beberapa tempat rendah di Utara semenanjung Malaysia dan kawasan-kawasan yang berkongsi dengan sungai golok di Kelantan. trend Angin yang bertiup ke arah Selatan memungkinkan ini

Selasa, 22 Mac 2011

Course Management System

Persekitaran belajar virtual (VLE) adalah sistem yang direka untuk menyokong pengajaran dan pembelajaran dalam suasana pendidikan, berbeza dari Persekitaran Belajar terurus(MLE), di mana fokusnya adalah pada pihak pengurusan.

Isi

  1. AM
  2. serupa istilah
  3. Kemudahan
  4. Populariti
  5. Memindahkan isi kursus
  6. Sistem sedia

    • Virtual dunia persekitaran belajar

  7. Daftar beberapa persekitaran belajar virtual

    • Belajar sistem pengurusan
    • sistem pengurusan
    • persekitaran belajar Maya
    • Lain2 keterangan

  8. Lihat juga
  9. Rujukan
  10. Bacaan lanjut



#AM

VLE biasanya akan bekerja melalui internet dan menyediakan kumpulan alat seperti untuk penilaian (terutama dari jenis yang boleh ditandakan secara automatik, seperti pilihan ganda), komunikasi, upload kandungan, kembali kerja pelajar, penilaian sejawat, pentadbiran kumpulan mahasiswa, mengumpul dan menyusun prestasi belajar siswa, kuesioner, pelacakan alat, dll Ciri-ciri baru di sistem ini adalah wiki, blog, RSS dan 3D ruang belajar maya. VLE adalah sering digunakan di sekolah-sekolah dan institusi pendidikan yang lain untuk membuat pengalaman belajar yang lebih interaktif.

Sedangkan asalnya dicipta untuk pendidikan jarak jauh, VLEs sekarang paling sering digunakan untuk melengkapi wajah tradisional untuk menghadapi kegiatan kelas, umumnya dikenali sebagai Blended Learning. Sistem ini biasanya dijalankan di pelayan, untuk melayani tentunya untuk pelajar Multimedia dan / atau laman web.

Dalam beberapa program, seperti Elluminate, persekitaran belajar maya boleh sama dengan persekitaran kelas tatap muka dalam hal itu membolehkan komunikasi langsung dengan guru. Pelajar boleh menggunakan emoticon untuk "mengangkat tangan mereka," menunjukkan bahawa mereka bingung, menunjukkan bahawa mereka memahami apa yang dikatakan guru, dan bahkan memberikan tepuk tangan untuk sesuatu yang guru mengatakan. Pelajar juga boleh bercakap dengan guru saat dipanggil. Dalam banyak dari lingkungan belajar virtual pelajar boleh menulis di "papan tulis kelas virtual." Hal ini membolehkan mereka untuk menunjukkan pekerjaan mereka untuk sisa kelas untuk melihat. Pelajar juga boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk bekerja dengan satu sama lain dan membincangkan topik-topik yang guru memperkenalkan. Banyak persekitaran belajar virtual memberikan kemampuan guru untuk berkongsi fail multimedia seperti video dan fail audio serta kemampuan untuk memindahkan dokumen-dokumen penting (Word, PDF, ... dll) secara langsung kepada pelajar.

Dalam 'Hampir Ada, buku dan DVD pakej diedar secara percuma ke sekolah-sekolah oleh Yorkshire dan Humber Grid untuk Belajar Foundation (YHGfL), Profesor Stephen Heppell menulis dalam kata pengantar:

"Belajar adalah melanggar keluar dari kotak sempit itu terperangkap di selama abad ke-20, profesionalisme guru, refleksi dan kecerdikan yang terkemuka belajar untuk tempat-tempat yang benar-benar membangkitkan generasi baru ini dihubungkan pelajar sekolah muda - dan guru mereka juga VLEs berada. membantu untuk memastikan bahawa belajar mereka tidak terhad pada sebuah bangunan tertentu, atau terhad untuk setiap lokasi tunggal atau saat. "[1]

serupa termsA VLE adalah sebuah program komputer yang memudahkan pembelajaran komputerisasi atau e-learning. sistem e-learning tersebut kadang-kadang juga disebut Learning Management System (LMS), Content Management System (CMS), Belajar Content Management System (LCMS), Dikelola Persekitaran Belajar (MLE), Belajar Support System (LSS), Online Learning Centre (OLC ), OpenCourseWare (OCW), atau Belajar Platform (LP), yang pendidikan melalui komunikasi komputer-mediated (CMC) atau Online Pendidikan.

Sebuah istilah yang lebih tepat mungkin merupakan lingkungan virtual untuk belajar, daripada persekitaran belajar virtual. Ini akan menghapus segala kekaburan dan mengenalpasti bahawa itu adalah persekitaran yang maya dan tidak belajar. Virtual panjang juga boleh menyebabkan kekeliruan, menunjukkan bahawa belajar tidak nyata atau otentik.

Di Amerika Syarikat, CMS dan LMS adalah istilah yang lebih umum, namun LMS lebih sering dikaitkan dengan perisian untuk menguruskan program latihan syarikat daripada program di lembaga pendidikan tradisional.

Di Inggeris dan negara-negara Eropah, istilah VLE dan MLE disukai, namun penting untuk menyedari bahawa ini adalah dua perkara yang sangat berbeza. VLE A boleh dianggap sebagai subsistem dari sebuah MLE, MLE sedangkan merujuk pada infrastruktur yang lebih luas daripada sistem maklumat dalam sebuah organisasi yang menyokong dan membolehkan pembelajaran elektronik pada skala yang lebih luas. Bahkan membaca agak bertele-tele dari istilah MLE boleh diperbaharui untuk merangkumi persekitaran fizikal di mana pembelajaran berlaku (iaitu sekolah). Juga penggunaan VLE mengelakkan kekeliruan dengan penggunaan LMS bermaksud "Library Management System" (yang lebih sering disebut sebagai Integrated Library System, atau ILS, di Amerika Syarikat).

Becta, di Inggeris, telah menjadikan platform pembelajaran panjang untuk menutup kedua-dua MLE dan VLE seperti yang digunakan di sektor sekolah-sekolah. 'Platform belajar Istilah menggambarkan berbagai sistem TIK yang digunakan untuk menyampaikan dan menyokong pembelajaran. Melalui platform pembelajaran, peranti keras, perisian dan perkhidmatan penyokong dibawa bersama-sama untuk membolehkan cara yang lebih berkesan bekerja dalam dan di luar kelas. Di jantung dari setiap platform belajar adalah konsep ruang belajar peribadi dalam talian untuk pupil. Ruangan ini harus menawarkan akses guru dan murid untuk bekerja disimpan, e-learning sumber, komunikasi dan kolaborasi dengan rakan-rakan sebaya, dan kemudahan untuk mengesan kemajuan. " [2]

FacilitiesA VLE harus membenarkan seorang desainer kursus untuk hadir untuk pelajar, melalui antara muka tunggal, konsisten, dan intuitif, semua komponen yang diperlukan untuk kursus pendidikan atau latihan. Walaupun secara logik itu bukan keperluan, dalam prakteknya VLEs selalu membuat banyak menggunakan komputer dan VLE Internet.A harus melaksanakan semua unsur-unsur berikut:

Silabus untuk kursus
Maklumat pentadbiran termasuk lokasi sesi, butiran pra-syarat dan co-syarat, maklumat kredit, dan bagaimana untuk mendapatkan bantuan
Papan notis untuk maklumat program up-to-date
Pelajar pendaftaran dan kemudahan pengesanan, jika perlu dengan pilihan bayaran
Dasar bahan ajar. Ini mungkin isi lengkap tentu saja, jika VLE sedang digunakan dalam konteks pembelajaran jarak jauh, atau salinan alat bantu visual digunakan dalam kuliah atau kelas-kelas lain di mana ia digunakan untuk menyokong program kampus yang berpusat.
Tambahan sumber daya, termasuk bahan bacaan, dan link ke sumber luar di perpustakaan dan di Internet.
Self-assessment kuis yang boleh mencetak secara automatik
Formal prosedur penilaian
Elektronik komunikasi sokongan termasuk e-mel, perbincangan threaded dan chat room, dengan atau tanpa moderator
Diferensial hak akses untuk jurulatih dan pelajar
Produksi dokumentasi dan statistik pada kursus dalam format yang diperlukan untuk pentadbiran institusi dan kawalan high
Semua kemudahan ini harus mampu menjadi hyperlink bersama
Mudah authoring alat untuk mencipta dokumen-dokumen yang diperlukan termasuk penyisipan hyperlink - walaupun diterima (boleh dibilang, lebih baik) untuk VLE yang akan direka membolehkan pengolah kata standard atau perisian pejabat yang lain yang akan digunakan untuk authoring.
Selain itu, VLE harus mampu menyokong pelbagai kursus, sehingga pelajar dan pengajar dalam sebuah lembaga tertentu (dan, memang, semua institusi) pengalaman antara muka yang konsisten ketika bergerak dari satu program yang lain.

#Populariti
SystemUniversities Terbuka Sokongan Universiti dan institusi pendidikan tinggi yang lain dan selanjutnya semakin beralih kepada VLEs dalam rangka:

Menjimatkan masa kakitangan pengajar, terutama ketika mereka juga terlibat dalam penyelidikan dan pentadbiran. Tingkat ekonomi di atas tradisional "bicara-dan-kapur" pengajaran masih belum jelas, tetapi untuk pengajar tanpa keahlian pembangunan web, dengan menggunakan VLE menyerap sedikit masa dan menghasilkan keputusan yang lebih profesional.
Menyediakan perkhidmatan bagi pelajar yang semakin melihat internet sebagai media alami untuk mencari maklumat dan sumber daya.
Pastikan bahawa keperluan kawalan kualiti dipenuhi dengan menyediakan sebuah kenderaan standard untuk mengumpul maklumat yang diperlukan
Memudahkan integrasi pembelajaran jarak dan kampus-based atau belajar di kampus yang berbeza.
Sebagai contoh, institusi terakreditasi seperti Chapman University College, Touro University, dan Negara Adams talian College menawarkan, on-demand kursus latihan guru bagi para pendidik untuk mendapatkan kredit lulus dan / atau gelar master. [3] Di sekolah-sekolah Inggeris sedang digalakkan untuk menggunakan platform pembelajaran. Para DCSF dalam pemerintahan Inggeris telah menerbitkan sebuah [4] eStrategy menghuraikan keutamaan yang merangkumi setiap pelajar di sekolah-sekolah mempunyai akses ke ruang belajar online dan e-portfolio. [5]

Virtual persekitaran belajar juga telah menjadi popular di kalangan pelajar yang lebih muda. Pennsylvania mempunyai sejumlah sekolah piagam cyber sedia untuk menawarkan pilihan pelajar dalam pendidikan mereka. PA Piagam Cyber ​​School adalah salah satu yang terbesar di Pennsylvania dengan mendaftar 10.000 pelajar dari TK sampai kelas 12. [6]

VLEs saja Memindahkan contentMost sokongan boleh dibahagikan Content Object Reference Model (SCORM) sebagai cara standard untuk meng-upload, memulakan dan kursus lagu. Tidak ada standard umum digunakan yang menentukan bagaimana prestasi peserta didik dalam masa tentu saja harus dipindahkan dari satu VLE yang lain.

Beberapa institusi telah berusaha untuk memerangi masalah ini dengan bersetuju untuk berkongsi kandungan melalui standard terbuka, seperti yang ditakrifkan oleh IMS Global Consortium. badan-badan tempatan seperti di sektor sekolah di Inggeris DCSF melalui Becta mempunyai additionall mendefinisikan platform belajar "rangka kesesuaian" untuk menggalakkan Interoperabilitas. [7]

Belajar Virtual Persekitaran tidak terbatas hanya untuk mahasiswa dan pelajar dalam kajian peringkat siswazah. Ada banyak persekitaran belajar virtual yang diciptakan setiap saat, terutama kerana populariti meningkatkan kualiti pendidikan awam dalam talian untuk pelajar kelas k-12. Salah satu contoh persekitaran belajar virtual untuk beberapa pelajar termuda diciptakan dengan nama: Little Lincoln. "Little Lincoln adalah kurikulum berasaskan standard interaktif dan menarik yang menggabungkan multimedia yang kaya dengan kegiatan offline yang menyeluruh. Little Lincoln saat ini ditawarkan untuk Dini TK, TK, First Grade, dan Grade Kedua pelajar Little Lincoln Ketiga akan Grade. Akan tersedia untuk 2011 -2012 tahun akademik ". [8] Hal ini persekitaran belajar online memungkinkan bagi pelajar untuk memanfaatkan teknologi inovatif sementara maju melalui standard kurikulum berasaskan. Ini hanya salah satu daripada banyak persekitaran belajar virtual sedia waktu ini.
Sistem availableFor mereka yang ingin memberikan elearning ada open source yang percuma dan VLEs proprietary sedia untuk digunakan. On-demand perkhidmatan elearning juga merupakan pilihan yang popular kerana mereka boleh digunakan dalam beberapa minit dan tidak memerlukan jurulatih dan institusi-institusi untuk menjalankan pelayan mereka sendiri.

Banyak VLEs diletakkan pada server web. Dalam VLE khas terdapat satu atau lebih program atau bahasa yang menyediakan pengguna (Guru-Murid) interface, dan yang berinteraksi dengan database. Sebagai contoh, sebuah VLE mungkin menggunakan PHP sebagai bahasa web / program, dengan MySQL sebagai database.

VLEs semakin ditemui di ceruk baru. Ini termasuk teknologi baru muncul, serta pasaran khusus. VLE A boleh digunakan pada USB drive sebagai anak, yang penyegerakan dari masa ke masa dengan orang tua yang berasaskan web. VLEs boleh digunakan untuk latihan atau dalam sesuatu yang khusus untuk memenuhi keperluan pensijilan ISO 9000.
Virtual dunia pembelajaran environmentsSee juga: Virtual dunia Pendidikan #
Emerging teknologi termasuk Sloodle, gabungan dari Second Life, Moodle, iaitu mengintegrasikan dunia maya dan pengurusan tentu saja [9] Hal ini penggunaan awal pendekatan pembangunan di pilihan baru untuk membolehkan pembelajaran dalam, cara sosial mendalam, dan interaktif .. Lain persekitaran belajar 3D maya yang disebut Edusim membawa pelajaran didorong persekitaran virtual 3D ke permukaan papan tulis kelas interaktif yang membolehkan manipulasi langsung objek 3D virtual [rujukan?] Umgumbo adalah. Sebuah 3D immersive VLE ditetapkan dalam simulasi Newton dari tata surya. Masih dalam pembangunan, Umgumbo akan membolehkan kolaboratif dan interaktif belajar dalam ruangan 3D personal, termasuk game pendidikan, dan diselamatkan daripada laman luaran tunggal.

Senarai beberapa persekitaran belajar virtual systemsAlphastudy pengurusan Belajar - web dan telefon dihidupkan LMS
Claroline
Desire2Learn
JoomlaLMS - sebuah LMS didasarkan pada Joomla platform
Lams - Kegiatan Sistem Pengurusan Pembelajaran
RCampus - kursus dan sistem pengurusan ePortfolio
SharePointLMS - sebuah LMS berbasis pada MS SharePoint
ITWorx_CLG
systemsCCNet pengurusan Kursus
Coggno - e-learning platform perisian dan toolkit courseware penciptaan

Peranti lunak bebas dan sumber terbuka (berdasarkan ranking kepuasan pelanggan)
Chamilo
Claroline
Democrasoft
Dokeos
eFront
Ilias
Moodle
Sakai



Virtual belajar environmentAlphastudy - Belajar dan portal pengetahuan
Moodle - Sebuah open source (percuma) php modular virtual belajar perisian
Blackboard - Sebuah keluarga dari perisian virtual belajar
Democrasoft - Collaborize Kelas - Sebuah platform pembelajaran percuma dalam talian untuk guru dan pelajar
CyberExtension - Virtual Managed Persekitaran Belajar
Desire2Learn - Sebuah suite pembelajaran perisian
Firstclass - Mesej dan penyelesaian komunikasi
Warisan Kunci - Virtual persekitaran sejarah, seperti makam Tutankhamun.
itslearning - Norway Persekitaran Belajar, disampaikan sebagai Software sebagai pemimpin pasaran Service (SaaS), di Norway, Sweden dan Inggeris.
Mingoville - Pengantar Bahasa Inggeris. Usia 8 hingga 12 (Virtual World dan permainan Bahasa)
RCampus A Belajar dan Sistem Pengurusan ePortfolio dengan baik akses peribadi dan institusi
Saba Centra - Sebahagian dari Pembangunan Sistem Human Capital
SpicyNodes - Membuat dan berkongsi peta jejari (berkaitan dengan peta konsep dan peta minda)
WebCT - (sekarang sebahagian dari Blackboard) Peranti perisian aplikasi yang dirancang untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran
WebTrain - kelas Virtual hidup, pendaftaran, kehadiran, pemantauan perhatian.
descriptionsApex Belajar Lain-lain - K-12 perkhidmatan kursus online dan kajian AP test
ATutor - LCMS
Dokeos - elearning dan kursus pengurusan aplikasi web
eCollege - eLearning penyelesaian yang menyeluruh
Pass-port - sebuah ePortfolio komersil dan sistem penilaian yang merangkumi komponen program pengurusan
Spiral Universe - mahasiswa sistem maklumat
Lihat bahasa yang dibantu juga Computer belajar
Rangka pengurusan kandungan
E-learning
Sejarah persekitaran belajar virtual
Kursus Hybrid
Pengetahuan lingkungan
Sistem Pengurusan Pembelajaran
OpenCourseWare
media psikologi
Virtual Collaborative Learning
Virtual pendidikan
Virtual sekolah
Virtual universiti

menggoda Isteri Sendiri.

Hargailah Isterimu sebagai wanita yang tentu sahaja menginginkan lelaki yang tahu bagaimana untuk menghidupkan semangat dan menghidupkan mereka. Kebanyakan lelaki tidak peduli dan tidak mahu tahu seni sejati untuk mengubah seorang wanita dan sebahagian besar gagal ketika untuk melakukan dengan cara yang betul. Diperlukan banyak usaha untuk mendapatkan seorang gadis untuk suka dengan anda. Perempuan menghidupkan dan mematikan semangat mereka dalam beberapa saat sahaja bergantung pada apa yang anda selaku suami lakukan. Tindakan seluruhnya memerlukan kesempurnaan dan sangat penting untuk dikuasai dalam bentuk yang tepat.

Biarkan suara anda menarik lembut dalam-dalam adalah bahan yang sangat penting dalam rangka untuk mengubah semangat/mood seorang wanita . Tidak semua orang diberkati dengan suara seksi sempurna namun keindahan menjadi manusia adalah bahawa anda boleh dengan mudah boleh mengawalnya. Selalu bicara dengan nada sedikit mendalam (Tidak terlalu dalam jika anda sudah memiliki suara dalam) baik bersahaja. Ini sangat penting untuk mengucapkan kata-kata anda dengan betul dan memelihara dengan kelajuan sesuai saat berbicara. Cakap dengan jelas dan lembut, jangan bercakap terlalu cepat tidak juga terlalu lambat. (cakap macam orang sepanyol bercakap)

Bauan semulajadi tubuh yang sihat-Ini sangat penting untuk menggunakan wangian jantan yang baik kerana ia merupakan bahagian dalaman menarik bagi wanita. Jangan pernah menaruh pewangi anda terlalu berat dan selalu membiarkannya bercampur dengan bauan tubuh alami anda. Untuk mendapatkan hasil yang terbaik menyapukannya pada bahagian-bahagian sensitif dari tubuh anda seperti belakang leher dan telinga. Itu membuat bau lebih bagus dan bahkan. Hal ini sangat penting untuk memastikan bahawa anda tetap seringan mungkin. Beberapa lelaki hampir mandi dengan sebotol cologne dan tertanya-tanya mengapa isteri mati selera dengan mereka.

Rapat-rapat bila anda berbicara dengan seorang wanita itu sangat penting untuk serapat mungkin. Dia harus melihat bibir anda bergerak dan harus dapat merasakan kelembutan suara anda. Juga membuat sebuah titik untuk memegang tangannya dan tetap menggosok dengan lembut sambil berbicara padanya. Semakin rapat secara fizikal mendapatkan lebih akan dihidupkan.

Menjadi sunnah rasul, bila anda minum dari gelas yang sama atau makan dari sudu yang sama perempuan cenderung merasa lebih terhubung dengan anda. Ini adalah salah satu cara terbaik untuk mengubah semangat seorang wanita.

Sabtu, 19 Mac 2011

Teori dan hipothesis

bumi dan bulan adalah 2 magnet raksasa yang ada kutubnya yang mempunyai daya magnet. Tetapi nasib kita baik Allah menjadikannya berpusing maka kutub-kutub yang berubah menjadikannya saling tertolak apabila kutub yang sama bertembung tetapi pada masa yang sama bila berlaku kutub berlainan ia akan pula saling menarik. perubahan kutub yang cepat akibat wujudnya putaran menjadikannya tidak berlanggar bila wujud ketika pertembungan kutub yang berlainan..
gambarannya sebagaimana dalam video youtube.


Teori bencana pergerakan tetonik berlaku pada masa sebelum bulan menghampiri bumi. bukan semasa kedudukan paling hampir bulan dengan bumi. sila faham sebuah 2 buah magnet yang wujud 2 kutub.. iaitu bumi dan bulan. bumi dan bulan berputar2 sebagaimana juga bila 2 kutub magnet yang sama bertembung saling menolak dan 2 kutub yang sama saling menarik. akibatnya jadi putaran dengan begitu sempurna. maka semasa hampir sahaja kutub yang berlainan hampir bertemu atau dalam bahasa mudah mula menjadi dekat... pada ketika itu pergerakan tektonik menjadi lebih ganas kerana berat sesuatu batu yang sememangnya diketahui sentiasa bergerak menjadi ringan dan terangkat. maka wujudlah tolakan terhadap air di atasnya sehingga berlaku tsunami. tetapi semasa bulan berada paling dekat... hanya air sahaja timbul manakala kutub yang sama akan menolak kembali bulan ke lokasi yang biasa.

Jumaat, 18 Mac 2011

NGV

Jadual adalah kajian saya tentang potensi setiap gas dengan memberi markah 1 untuk bagus, 2 untuk oklah dan 3 adalah teruk! berdasarkan maklumat di internet

NGV kononnya mendapat penjimatan minyak.dan pelbagai kelebihan tiada satu pun kereta buatan Malaysia yang promote kereta NGV dari awal pengeluaran? apa strategi perniagaan?

Setelah melakukan kajian dari internet dan memberi markah kepada semua pertimbangan saya nampak NGV lemah dari segi pelaburan(investment). pemakanan ruang... kos pemasangan yang perlu kepakaran tinggi bersama risiko keselamatan yang tinggi. Ia juga jimat kos wang yang boleh jadi rugi banyak bahagian lain seterusnya lebih rugi perkara-perkara lain dengan lebih teruk.

Selasa, 15 Mac 2011

berakhirnya gempa

tamat dah gempa terakhir pada jam 11 lebih tadi waktu Malaysia.

Isnin, 14 Mac 2011

teknik pengajaran

pengajaran ada 2 teknik. pengajaran yang menggalak pelajar berfikir atau pengajaran bercorak belajar jadi robot. saya mengkaji kedua-dua kaedah tersebut dan dapati teknik kedua paling disukai.

Sesuatu subjek jadi mudah dan senang dipelajari. tetapi pelajar jadi robot. malas berfikir dan akhirnya dapat dilihat ketika fyp... semua malas meneroka dan belajar sendiri. Adakah ini produk yang kita mahu. mentality nak lulus sahaja. sebab buat apa susah-susah fikir yang penting tugasan siap. dengan rujukan terpampang di depan mata?

Ahad, 13 Mac 2011

hingga kini belum berakhir

gambar screeen captured


Japan, Sendai 13 Mac 2011. nampaknya gempa susulan masih belum reda walupun dah masuk hari ke tiga.


gambar semasa yang berubah-ubah menurut perkembangan update di laman berkenaan
risiko untuk tsunami susulan pun tidak mustahil


sebab bacaan gempa dalam skala ritcher masih tinggi iaitu melebihi 5 skala ritcher dari semasa ke semasa.

Jumaat, 11 Mac 2011

Maklumat pergerakan kapal seluruh dunia

http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?centerx=30¢ery=25&zoom=2&level1=140


gempa bumi di jepun



pemantauan gempa bumi di berpusat di eropah spain http://www.emsc-csem.org/

Semasa berlaku gempa bumi di sumatera dahulu(http://ahazeman.blogspot.com/2010/04/gempa-bumi-subuh-7-april-waktu-malaysia.html)ia satu petanda kepada satu gempa bumi yang lebih kuat bakal berlaku berdasarkan kesan-kesan berturutan yang sedang berlaku.

Ahli saintis masih menunggu satu gempa bumi yang bakal berlaku lebih besar dalam 12bulan sebelum tarikh 19 Mac 2011. satu kesan graviti bulan yang kononnya memberi kesan kepada pergerakan plat tektonik yang akan meningkatkan risiko tsunami.

Lokasinya belum dipastikan pada masa tersebut tapi ia dijangka sepanjang ring of fire pasifik. Kini pada 11 Mac 2011 setelah hampir 12 bulan gempa bumi di sumatera pada 7 April 2010... gempa bumi berlaku di Jepun... semoga pengetahuan ini diperbaiki dari semasa utk memahaminya dan meramalkan dengan tepat gempa bumi dan tsunami.

Rabu, 2 Mac 2011

konsep progrem meminta Password

salam,

bila kita bangunkan password dalam C atau apa2 program pun konsep asasnya ialah

mula
1. Ada 2 pembolehubah yang kita fikirkan iaitu pembolehubah yang nilainya dari pengguna dan pembolehubah yang ditetapkan nilainya sebagai betul.

2. Penentuan Datatypenya jenis apa? disini ada perbincangan besar yang ada baik dan buruknya. samada char string, char atau int atau float. jika char single msalahnya cuma terima satu aksara, manakala int atau float atau double hanya terima nombor. char string yang paling sesuai cuma masalahnya kita kena guna string command yang istimewa penggunaan "==" sebagai bandingan tidak diterima dalam string! strcmp(string1,string2)=0 sebuah pembolehubah menjadi nilai kepada perbandingan rumit yag dihasilkan.

3. Perbandingan nilai pembolehubah dimasukkkan pengguna dan pembolehubah yang ditetapkan nilainya.

4. penggunaan kawalan yang sesuai. semua jenis kawalan boleh digunakan samada if else, if else if, swicth case. dan juga while, do while.

5. output keputusan yang akan bertindak kepada password yang betul dan juga password yang salah.
tamat

Selasa, 1 Mac 2011

mengelirukan dan menyusahkan



lain di assignment lain di tempat hantar...

lepas tu tanya e-tutor macam yakin jer jawab... tapi kenyataannya tidak... rakan sekelas pulak tiada yang dah hantar ke?

penyelesaian saya guna hyperlink ... tak taulah diterima atau tidak... kaedah free hosting.
jika pemeriksa nak sangat tengok lama web tu dia click ctrl click so akan download web.zip itu.

Sabtu, 26 Februari 2011

jawapan tugasan

paparan output.



cabarannya pada nak print resit.

teka teki bebdak terencat akal

katakan ada 9 mancis membentuk kucing memadang ke kanan ... buat supaya ia pandang ke kiri pulak


jawapan

Isnin, 21 Februari 2011

error handling dalam C programming

Dalam object oriented software kita boleh guna try dan catch

tapi dalam c program yang tidak di bawah ini cara error handling dalam C katakan anda nak masukkan nilai antara 1 hingga 1000.

/* Contoh penggunaan error handling dalam C */
#include <stdio.h>
#include <ctype.h>
#include <stdlib.h>
#define MAXBUFFERSIZE 80

void cleartoendofline( void ); /* ANSI function prototype */

void cleartoendofline( void ) /* memulakan function */
{
char ch;
ch = getchar();
while( ch != '\n' )
ch = getchar();
}

main()
{
char ch; /* urus input pengguna sebagai char dulu */
char buffer[MAXBUFFERSIZE]; /* uruskan saru barisan jer la */
int char_count; /* urus bilangan char */
int exit_flag = 0, number, sahPilih; /* segala jenis pengawal */

while( exit_flag == 0 )
{
sahPilih = 0;
while( sahPilih == 0 )
{
printf("masukan no antara 1 dan 1000\n");
ch = getchar();
char_count = 0;
while( (ch != '\n') && (char_count < MAXBUFFERSIZE)) {
buffer[char_count++] = ch;
ch = getchar();
}
buffer[char_count] = 0x00; /* null terminate buffer */
number = atoi( buffer );
if( (number < 1) || (number > 1000) )
printf("\007 degil ke?.Nombor yang dimasukkan antara 1-1000\n");
else
sahPilih = 1;
}
printf("\nPandai, No yang anda masukkan ialah:\n");
printf("%d\n", number);

sahPilih = 0;
while( sahPilih == 0 ) {
printf("lagi? (Y/T)?\n");
scanf(" %c", &ch );
ch = toupper( ch );
if((ch == 'Y') || (ch == 'T') )
sahPilih = 1;
else
printf("\007 Salah, pilihan yang tak sah ya (y) atau tidak(t) sahaja!\n");
cleartoendofline();
}
if( ch == 'T' ) exit_flag = 1;
}
}

Selasa, 15 Februari 2011

Sistem nombor bahasaku


bahasaku adalah bahasa turun temurun yang tidak dipakai lagi dalam keluargaku. Ia hanya bahasa lama yang dilupakan. bahasa agak ringkas kerana ia bahasa yang digunakan di atas kapal pelayaran (jong). berbeza bahasa melayu di darat, ia perlu ringkas kerana komunikasi perlu pantas dan cepat. manakala bahasa melayu darat banyak dipengaruhi dengan bahasa sanskrit kut.

pengiraan
es - satu -
de - dua
le - tiga
ep - empat
em - lima
ne - enam
ejh -tujuh
er - lapan
ez - sembilan
Soh - Sepuluh
Sos - Sebelas
Sot/sod - dua belas
Sol - tiga belas
Sop - empat belas
som - lima belas
Son - enam belas
Soj - tujuh belas
Sore - lapan belas
Soze = Sembilan belas
Doh -duapuluh
Dos - dua puluh satu
Dod - dua puluh dua
Dot - dua puluh dua
Dol - dua puluh tiga
dop - dua puluh empat
sa - seratus
si - seribu
soi - sepuluh ribu
sai - seratus ribu

su - sejuta

bahasa sanskrit -
Ekam, dve, trini, catvari, panca, sat, sapta, astau,
nava, dasa, ekadasa, dvadasa, trayodasa, caturdasa,
pancadasa, sodasa, saptadasa, astadasa

Contoh panggilan nombor

3009297 tiga juta sembilan ribu dua ratus sembilan puluh tujuh
sebutan dalam bahasaku - Luzi dazoj



contoh
at = melihat

ma-at = mata atau melihat

nti - berhenti, tamat berakhir

ma-nti - mati atau menghenti

a = apa - what?

aph = kenapa - why?

ate = bagaimana = how?

a-dhi = di mana? = where
a-dha = ada ke ? = did have?

ano = siapa nama = who?

anu = apa nama? = what

bi-lha = bila = when?

bira = berapa = how much?

lha - masa = time

Lha-ni - masakini, sekarang - now

te-lha - masa yang dah berlalu, masa dulu.. telah terjadi. = past




Bahasa Jong adalah bahasa yang digunakan oleh bangsa yang berperahu besar kira-kira 10000 s.m yang menjalankan perdagangan jauh mungkin dengan kerajaan bani Saba' Yaman atau mungkin dengan kerajaan purba mesir Fir'aun.

Perjalanan perdagangan yang jauh menyebabkan mereka lebih banyak masa di laut berbanding di darat. berada di laut yang penuh cabaran dan perlu tindakan pantas seperti menghadapi ribut dan taufan di tengah laut menyebabkan bahasa mereka lebih ringkas berbanding bahasa melayu biasa. Sistem pengiraan mereka dgunakan dalam pengiraan bintang- yg banyak di langit dalam mengagak dan menentukan lokasi mereka di tengah-tengh lautan luas.

Antara bintang yang menyerupai bintang piscess
bintang s-ik-langlhana - gambar di bawah adalah bentuk tulisannya untuk mengeja. diolah tulisan tersebut menjadi seperti simbol ikan mengikut susunan bintang.
S
Gambar dibawah ialah ehsan wikipedia.org

manakala bawah ialah bagaimana rumitnya bentuk bintang mewakili huruf yang huruf-huruf tulisan Jong lama membentuk ejaan S-ik-langlana yang bermakna musim terbaik mencari ikan besar seperti tenggiri atau tongkol.


#TULISAN

tulisan Bangsa Jong ini ada 35 huruf. mempunyai sistem seperti tulisan Rencong dan Lontara Bugis Makassar atau tulisan batak. bentuk hampir sama tapi berbeza.

berikut adalah contoh huruf ejaan dan makna



bo = rumah contah ayat bolaku beerti ini adalah rumah aku
bi = ruang kecil, terbiar, tidak penting... contoh ayat biadab. beerti terbiar adab. contoh ayat lain "biasa" beerti terbiar sahaja usaha... ulasan tak perlu usaha kuat sebab boleh dibuat dengan sambil lewa
bu = beerti tempat tanah lebih tinggi, asal usul, ibu.
ba = muncul dari sesuatu. keluar, terbit, baru, tidak diketahui sepenuhnya.
be = milik
bay = buang, melepaskan, contoh ayat "baybas"... makna melepaskan diri dari kongkongan (free) contoh ayat lain "ku membayrok"... erti aku membuang kotoran
bai = bayi - anak kecik yg suci
bau = hidung, bau - smell, contoh ayat. bau-ng = bau yang tidak sedap. busuk... bau-ngi= bau yang sedap, wangi

Semua adalah disampaikan secara sampai menyampai dari Tok Nenek moyang pemegang salah silah. untuk yg ingin mengetahui sahaja.

Isnin, 7 Februari 2011

Teori 5 bangsa utama.

Selama ini kita suka mengklasifikasikan bangsa mengikut warna kulit tetapi ia sebenarnya tidak tepat. warna kulit boleh dipengaruhi oleh cuaca dan pemakanan sesorang. Seperti pengambilan diet tertentu boleh mengubah warna kulit sesuatu bangsa. tetapi tidaklah sekejap itu jugak. Mungkin setelah melalui beberapa keturunan.

Seorang saintist German dengan bersungguh-sungguh mengkaji bangsa bernama Johann Friedrich Blumenbach telah membuat keputusan bahawa bangsa dikelasifikasikan kepada 5 bentuk tengkorak. iaitu... seperti ditunjukkan pada gambarajah di bawah.



iaitu
1. Oriental seperti Cina,Monggolia.

2.American Aborigins atau kaum red indian.

3.Caucasian atau kebanyakkannya kulit putih

4. Malay atau austrosia, polinesia

5. Negroid. atau african

Tetapi ada juga pertengahan atau percampuran menjadikan ia mempunyai rupa campuran tetapi bentuk tengkorak tetap menjadi salah satu dari 5 ini. Ini dapat dilihat banyak di kawasan-kawasan pertembungan budaya seperti di Jalan Sutera. Tanah ARAB dan Afrika Utara. Semenanjung Malaysia, Jepun, Israil dan lain-lain.

Ini Teori berdasarkan kepada kajian yang banyak mengambil data dan tengkorak di seluruh dunia. Jadi berdasarkan ini, kemungkinan juga atau tidak mustahil ada anak2 Adam yang pupus keturunannya. Berdasarkan lokasi contohnya yang cuba dibentang pengkaji lain Meyers yang berpendapat pembahagian kepada 3 bangsa. berdasarkan warna kulit telah gagal dan apabila berlaku perubahan warna kulit oleh bangsa ini bila mereka berhijrah mengubah cara hidup. Atau Perubahan zaman kini yang tentu juga mengubah cara makan sesuatu kaum membuktikan pengkelasan warna kulit adalah sesat.



Begitu juga tentang warna mata biru, cokelat dan lain-lain. Ia tidak akan tetap. sebagai contoh bangsa Ainu yang bermata biru dan kulit lebih cerah pada awalnya disangka adalah caucasian. Tetapi setelah kajian DNA dilakukan didapati ianya adalah menghampiri Tibet atau Andaman atau polynesia. rujukan
http://en.wikipedia.org/wiki/Ainu_people#Origins

Sabtu, 5 Februari 2011

Cubaan untuk berkuasa dan mendapat kuasa.

Sebuah Kerajaan tidak akan berjaya tanpa sokongan rakyat yang akan berkerja sebagai tentera, polis dan lain lain tanpa motivasi dan sesuatu semangat. RAJA2 zaman dahulu telah lama guna pelbagai taktik dalam memikat hati Rakyat supaya berkerja untuk Negara dan sebagainya melalui Pelbagai kaedah seperti mengaku Wakil Tuhan, Dilantik oleh Tuhan dan Tidak Kurang yang lebih gila Mengaku TUHAN.

Walaupun Sesebuah Kerajaan itu, mempunyai bijak pandai berilmu tinggi dan menggunakan system syuro. tanpa sokongan majoriti rakyat ia HANYA SYOK SENDIRI. Tiada tentera yang bermotivasi tinggi sanggup mati disamping upah yang setimpal juga selain jaminan kebajikan keluarga.

Zaman ini, konsep Negara Sekular pula cuba cara baru pulak iaitu konsep logik dan rasa semangat kekitaan. Walaupun cara ini, AGAK TIDAK KUAT. sebab mengakibatkan semua orang fikir untuk untung sahaja.

Teringat saya pada ABUYA AL ARQAM ketika dituduh sesat. Semasa ditanya tentang niatnya mengaku sebagai BANI TAMIM. Beliau menjawab dengan selamba sebagai merujuk usaha dilakukan oleh banyak pemimpin Islam cuba menawan kota Istanbul kini dari ROME tapi gagal. Mereka berusaha melakukannya kerana merujuk hadits bertaraf Fitan(hadits ramalan masa depan). AKhirnya berjaya oleh Muhammad El Fatih.

Sehubungan dengan itu, beliau pun nak cuba menjadi insan yang akan membawa panji dari timur yang akan memberi bantuan kepada El Mahdi.

Kini melalui blog ramai juga nak cuba nasib mempertegakkan menjadi khalifah

seperti--->


http://tausug-global.blogspot.com/2010/10/sejarah-sulug-mengapa-tausug-enggan.html"



sebenarnya ada berjuta-juta lagi laman web sebegini yang cuba nak jadi Khalifah.

Jumaat, 4 Februari 2011

kumpulan Laman web Semangat Melayu

Rasullullah mencintai bangsanya. Tapi kecintaan Rasul pada Bangsanya adalah untuk membimbing Bangsanya menuju ke Jalan Syurga. Menunaikan perintah Allah terhadap budaya Bangsa dengan menghapuskan kekarutan-kekarutan dan kesesatan2. Rasullullah segak bergaya dengan pakaian bangsa Arab Bani Hashim dengan penuh kerendahan diri pada Allah. Itulah sunnah rasul yang dilahirkan sebagai Bangsa ARAB. Sebaik-baik teladan dalam ia mengamalkan kebiasaan dan kebudayaan bangsanya selagi mana tidak bertentangan dengan Wahyu Allah.

Rasullullah sama sekali tidak mengajarkan Assobiyah iaitu berkerjasama dalam perkara kebathilan kerana cintakan kumpulan, bangsa sendiri atau kelompok tertentu.

Dan Allah jadikan kita berbeza-beza untuk kita saling kenal mengenal dengan adanya perbezaan itu. Tetapi yang mulia di sisi ALLAH adalah mereka yang bertaqwa iaitu sentiasa hidup mencari keredhoaan ALLAH. Mensyukuri segala kurnian ALLAH dan mengunakannya untuk kebaikan Akhirat. Kurniaan ALLAH amat luas dan tidak terhitung.

Perbuatan meninggalkan budaya bangsa sendiri yang baik selagi mana tidak bertentangan dengan Islam adalah bukan sunnah rasullullah. Ia adalah perumpamaan seperti mana orang bodoh yang cuba mengikut resam semut yang baik seperti tolong menolong dengan mengikut segala tingkah laku semut tanpa memikirkan kesesuaiannya dengan manusia.

Atau dalam kata lain mengikut semua perlakuan Rasullullah tanpa memikirkan kesesuaiannya dengan zaman, cuaca dan juga keadaan sesuatu tempat.

Islam diturunkan bukanlah untuk meng'ARABkan manusia tetapi untuk semua manusia yang diciptakan ALLAH pelbagai dari segi budaya, cara fikir dan lain-lain.

Lalu kita sebagai ummat Islam yang diberi hidayah dan juga dari pelbagai perbezaan latarbelakang tentunya Islam amat sesuai untuk semua zaman, tempat dan keadaan.

Sebagai misal, tanah Arab yang tandus luas terbentang tentu sahaja pakaian jubah labuh sangat sesuai. berbeza dengan tanah melayu yang jenis hutan tentu sahaja pakaian seluar yang menutup aurat sangat sesuai.


Kini makin galak ada golongan yang rasa tercabar bila ada cubaan manusia berbangsa tertentu cuba merendah-rendahkan bangsa melayu sebagaimana dibuat penjajah terdahulu melalui Abdullah Munshi, Barua Stamford Raffles bagi memudahkan penjajahan bila sesuatu bangsa itu mendapat penyakit "inferior complex".

Betapa banyak sejarah dipalsukan dan digelapkan demi menjayakan penjajahan Inggeris sehingga menjadi sejarah tak masuk akal yang selama ini dipelajari di sekolah-sekolah kini. Rentetan sejarah menjadi begitu buruk. Bayangkan Lokasi semenanjung yang selama ini adalah laluan perdagangan yang sangat purba. boleh hilang segala catitan purba sebagaimana hilangnya tulisan2 atau paling kurang lakaran lukisan purba di dinding-dinding kota Ayathuyya. Namun begitu semenjak era IT. Segala maklumat itu dapat dilihat kembali melalui muzium-muzium di Portugis, Belanda dan London.

Walaupun fakta mereka nampak banyak anggapan tapi itulah yang sebenarnya yang cuba mereka bongkar. beserta bukti-bukti yang mereka temukan di luar negara yang pastinya terselamat dari pengggubah sejarah oleh penjajah. seperti surat2 purba yang dikirim oleh pemerintah kerajaan-kerajaan purba di Semenanjung Melayu. Sejarah lukisan dinding Perdagangan kerajaan Pyramid Mesir. Catatan pelayar2 CHINA.

http://mistisfiles.blogspot.com/

http://susorgalor.blogspot.com

http://lokalgenius.blogspot.com/

Khamis, 3 Februari 2011

marquee generator

Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!Semoga tambah makmur dan Kaya!

Google earth dgn permukaan bumi

Gambar di bawah ialah jika anda nak pasang plug in google earth.



Setelah Plug in di pasang maka anda perlu tekan f5 untuk refresh.

Setelah tu pilih google earth untuk melihat rupabentuk bumi sesuatu kawasan.


Di bawah pula adalah video menggunakan google earth untuk merakam pemandangan persekitaran JMTI. Bangunan di abaikan cuma rupabumi seperti bukit atau gunung yang boleh dilihat dari JMTI secara mengufuk atau horizontally.

melayan perisian CAD percuma download beta


Sebuah perisian beta percuma download dari http://www.3ds.com/ dassault Systemes. menariknya ia hampir seperti AutoCAD 3d yang tentunya memudahkan kita membiasakan sesetengah plan baru.

Jumaat, 21 Januari 2011

Industry burung Walit

Burung Walit telah menjadikan ramai pengusahanya adalah jutawan senyap setelah beberapa dekad lamanya. Ini dapat dilihat di kawasan Bandar Taiping dan lain-lain tempat di sepanjang perkampungan Cina. Atau hampir 1500 pusat itu di Sarawak. Hanya 150 sahaja yang berlesen.



Seorang Mualaf Cina yang telah menjadi jutawan senyap melalui perniagaan ini cuba membuat kekayaannya berlipat ganda dengan memberi idea dan mengharapkan pelaburan dari warga Islam dan seterusnya menjadi jutawan senyap seperti mereka.

Modal paling minima ialah perkongsian sebanyak 1% dari keseluruhan. peserta boleh menyertai dari 1% sehingga 100% ikut kemampuan. Setakat hari ini harga sebuah rumah burung walit ialah RM 288,000 , kos pajakan tanah selama 30 tahun ialah RM 25,000. Jadi nilai keseluruhan untuk satu unit rumah burung ialah RM 313,000. 1% atau 1 lot penyertaan bernilai RM 3,130 . Campur yuran keahlian PUSHPIAM ( RM 30 untuk pendaftaran, RM 50 untuk Yuran tahunan ) dan kos documentation/agreement RM 50. Misal saudara hendak menyertai sebanyak 1 lot , maka modal yang harus dikeluarkan ialah RM 3130 + RM 80 + RM 50 = RM 3,260. Pendapatan yang akan diperolehi ialah dari hasil tuaian sarang burung tiap-tiap bulan. Dari jumlah tuaian sarang burung tersebut dipecahkan kepada 20%( Aeroswift):80% ( peserta2 ) . Maka dari 80% tersebut diagihkan kepada peserta2 mengikut jumlah peratus@lot yang disertai.

(dipetik dari laman web berkaitan)
Kerajaan seperti baru menyedari ini, selain mengganggu ketenteraman awam atau kononnya mengganggu habitat liar seperti burung Walit telah mengadakan kawalan seperti wajib daftar, lessen dan lain-lain. Perkembangan ini boleh diikuti di berita2 TV Kawalan Kerajaan dan sedikit dalam surat Khabar.

Potensi Kebun Senawar untuk projek ini.

Lokasinya yang jauh dari tempat tinggal orang.

Risiko

Sepertimana Barangan lain ada beberapa risiko yang perlu diperhatikan dan masih dalam kajian.

- Trend penyertaan yang sangat laju adalah berisiko menurunkan harga sarang burung Walit
- Kaedah Pajakan dan Pinjaman berfaedah adalah berisiko meningkatkan inflasi

Rabu, 12 Januari 2011

skrip

"

Isnin, 3 Januari 2011

Menyusun sistem kerja

Berkerja dengan manusia dan mesin memerlukan kita merangka sistem kerja yang masuk akal selain pertimbangan kemanusiaan yang sering diabaikan. Yang ada emosi dan sistem perkumuhan tertentu yang penting juga bagi memastikan mood kerja yang waras dan tidak menginaya pekerja.

Sebagai misal, dalam sistem pengajaran amali seperti yang melibatkan pelajar dan komputer. Komputer adalah benda berharga yang suka dicuri oleh pelajar. Adalah tidak manusiawi untuk pengajar untuk menunggu dengan risau sepanjang masa menjaga peralatan komputer yang terdedah kepada kecurian. Mengajar bukan kerja yang seperti kerani duduk sahaja mengadap komputer atau kertas dan dokumen. Ia melibatkan stamina yg banyak menerangkan kepada pelatih dengan suara dan tenaga.

Proses pembelajaran amali bukanlah belajar sekali terus pandai. ia adalah pembinaan kemahiran yang memerlukan pelajar melakukan latihan dengan penyeliaan dan penyeliaan berkala secara berterusan. Terlalu memantau akan merosakkan keyakinan diri pelajar tersebut. Namun begitu, pengajar juga manusia yang ada penat, lapar, dahaga dan lain-lain masalah tentu sahaja perlu memenuhi keperluan tersebut. bayangkan keletihan mengajar pelajar pelajar yang pelbagai tahap kemampuan terutama slow learner. cakap benda sama berulang-ulang. tidakkah meletihkan? mengadakan peraturan tidak manusiawi seperti pengajar kena tunggu 1 jam setengah tak boleh ke tandas. tak boleh mengambil udara segar... dan lain-lain adalah cara kerja yang kejam.

Lebih buruk lagi nak menjaga barang. kena periksa 30 biji komputer bagi memastikan tiada yang hilang. Bukankah semua ini agak mustahil utk dijayakan terutama jika
sistem sedia ada menyediakan peluang dan ruang untuk berlaku kecurian. membanyakkan perkara untuk diingat. akhirnya menjadilah kita seperti robot bukan lagi manusia!

Rabu, 22 Disember 2010

Error dalam excel

Kadangkala kita buat formula MS excell tak keluarkan pun hasil formula matematik. tetapi ada beberapa step mudah boleh dilakukan bagi mengatasi masalah ini. click untuk besarkan.
Sebagai contoh gambar di atas saya guna formula "=spc_02a!BA5".

1. Set seterusnya, pergi ke cell tersebut, klik kanan mouse ke format sel pilih general. asalnya text.. seperti ditunjukkan di gambar bawah.


2. Setelah pilih general, seperti ditunjuk pada gambar di bawah. keluar darinya dengan click "OK".



3. Akhir sekali click semula sel(cell) tadi atau pilih cell tadi dan tekan key F2. kemudian tekan enter maka formula tadi dah hilang dan bertukar menjadi hasil maksud formula yang kita bina tadi "JULAI 2010"


sebenarnya terjadi sedemikian di atas adalah kerana bug. luar jangka kerosakannya. Tetapi jika nak tengok formula gunakan kaedah ni untuk 2007 ke atas sahaja."formula auditing"

masalah org perempuan/wanita - keputihan

Walaupun kita ini lelaki tetapi dah berkahwin kenalah ambil tahu masalah wanita/perempuan kerana mereka sebahagian dari kita. Sememangnya masalah keputihan seringkali mengganggu kehidupan seorang wanita dan seterusnya buat kita lelaki tertanya-tanya kerana ia membuatkan wanita rasa tidak selesa, lembab, gatal, panas bahkan rasa ngilu pada kawasan kemaluan dan semua ini diserlahkan dengan mood mereka agak cepat letih, tidak bermaya dan agak emosional.

Apakah Maksudnya Dengan Keputihan?

Dalam bahasa mudahnya, keputihan adalah cairan/lendir yang keluar daripada liang peranakan/faraj selain daripada darah haid. Dalam bahasa perubatan, ia dikenali sebagai leucorrhoea atau fluor albus. search jer mende ini internet.

Maka bersepah gambo ni.

Dari Mana Datangnya Cairan/Lendir Keputihan Ini?

Cairan/lendir ini boleh berasal dari tiga sumber iaitu:
1. Sekitar mulut vagina
2. Selaput liang vagina
3. Selaput rongga rahim

Adakah Semua Cairan/Lendir Yang Keluar Daripada Liang Faraj Itu Normal?
Mudah aja jawapannya. Sudah tentu ada yang normal dan ada yang tidak normal.

Mari Kita Lihat Apa Yang Dimaksudkan Dengan Cairan/Lendir Normal

• Pengeluaran cairan/lendir pada kelenjar bibir faraj – dipengaruhi oleh rangsangan syahwat/berahi. Oleh kerana itu lendir ini akan meningkat jumlahnya dalam keadaan terangsang dan pada waktu berlakunya persetubuhan.

• Pengeluaran cairan/lendir pada selaput liang vagina dan rongga rahim – dipengaruhi oleh hormon. Oleh itu lendir ini akan meningkat jumlahnya sebelum dan sesudah haid atau sewaktu menghampiri waktu subur. Pada peringkat menopaus, pengeluaran cairan/lendir ini akan berkurang.

• Dalam kes normal, cairan/lendir dari ketiga-tiga sumber ini berwarna jernih, tidak berbau dan tidak diiringi rasa gatal. Kadangkala cairan/lendir ini boleh keluar dengan banyak tetapi tetap jernih, tidak berbau dan tidak gatal.

Siapakah Yang Kerap Mengalami Masalah Keputihan Normal?

1. Wanita yang menghampiri masa subur, sebelum atau sesudah haid.

2. Wanita yang sedang mengalami gangguan jiwa seperti terlalu sedih atau gembira.

3. Wanita hamil

4. Wanita yang mengambil pil perancang keluarga

5. Wanita yang sedang dalam rawatan dengan ubat hormon

6. Wanita yang bekerja kuat dengan menggunakan tenaga fizikal yang banyak

7. Bayi perempuan yang baru lahir, antara umur satu hingga sepuluh hari (cairan boleh keluar dari vaginanya akibat pengaruh hormon yang dihasilkan oleh placenta atau uri

8. Gadis muda yang menghampiri masa baligh

Bagaimana Pula Bentuk Cairan/Lendir Yang Tidak Normal?

• Cairan/lendir yang tidak normal biasanya bersifat putih pekat, kelihatan seperti nanah, seringkali berbau busuk serta diiringi rasa gatal-gatal pada sekeliling faraj. Adakalanya warna lendir itu berwarna kemerahan atau coklat kerana bercampur darah.


• Kebiasaannya saluran reproduktif wanita mengandungi kuman pelindung yang dikenali sebagai Lactic acidophilus atau lebih dikenali Doderlein's Bacillus. Ia dinamakan demikian (lactic acid bacteria-sejenis probiotic) kerana ia menghasilkan asid laktik yang menjadikan faraj berasid dan tidak sesuai untuk habitat kuman atau kulat dari luar.

Amaran: Kawalan kuman dari pentadbiran atau ciptaan Allah ini boleh hilang disebabkan manusia manusia yang rasa pandai dengan penggunaan bahan pembersih yang bertindak secara langsung membunuh kuman semula jadi tersebut. Oleh kerana itu, berhati-hatilah dalam memilih pembersih yang sesuai. Pengambilan antibiotik (anti atau penentang kehidupan bio) untuk jangka masa yang panjang juga kadangkala turut membunuh kuman semula jadi. Maka dalam situasi ini kuman dan kulat (bukan probiotik) mudah membiak.

jenis-Jenis Jangkitan

Jangkitan boleh dibahagikan kepada 3 jenis iaitu:

1. Jangkitan Endogenus
2. Jangkitan Melalui Hubungan Seksual
3. Jangkitan Iatrogenik

Jangkitan Endogenus

1. Adalah jangkitan yang disebabkan oleh mikroorganisma yang sumbernya datang dari diri sendiri, biasanya berasal dari anus (dubul). Yalah, walaupun bahagian dubul telah dibersihkan selepas membuang air besar, kita masih belum dapat memastikan bahawa ia telah benar-benar bebas daripada mikroorganisma. Kadang-kadang pula, sewaktu terkentut, batuk atau ketawa berlaku apa yang disebut kecirit (kat tempat ummi orang panggil..kicit) iaitu keluarnya cairan dari dubur yang mengandungi bakteria, kulat atau parasit.

2. Dalam keadaan cairan/lendir yang normal meningkat, bahagian kemaluan dan seluar dalam akan menjadi lembab. Seluar dalam yang lembab ini akan dicemari oleh mikroorganisma yang ada pada anus. Dari situlah mikroorganisma akan sampai ke mulut vagina. Di sini mikroorganisma akan berkembangbiak sehingga menimbulkan gejala.

3. Jangkitan boleh datang dari berbagai sumber mikroorganisma terutamanya:
• Bakteria
• Kulat

4. Gejala dan tanda-tanda jangkitan bakteria:
• Cairan/lendir keputihan bertukar kepada kuning
• Berbau hamis
• Rasa gatal pada kemaluan

5. Gejala dan tanda-tanda jangkitan kulat:
• Cairan/lendir keputihan seperti susu bergumpal
• Berbau asam
• Rasa gatal pada kemaluan
• Bahagian kemaluan merah dan membengkak

Jangkitan Melalui Hubungan Seksual (STD)

Dalam bahasa perubatan, jangkitan ini disebut STD iaitu ‘Sexual Transmitted Diseases’.

1. STD adalah jangkitan yang ditransmisikan melalui hubungan seksual.

2. Gejala dan tanda-tanda yang timbul boleh jadi setempat pada saluran vagina/reproduksi dan boleh juga bersifat sistemik atau kombinasi kedua-duanya.

3. Sumber mikroorganismanya adalah dari pasangan seksual. Oleh itu adalah tidak memeranjatkan jika penyakit tersebut lebih sering dihadapi oleh wanita-wanita pelacur dan mereka yang mengamalkan seks rambang.

4. Jangkitan boleh datang dari berbagai sumber mikroorganisma terutamanya:
a. Bakteria – punca kepada penyakit gonorrhoea, chlamydia dan chancroid.
b. Spirochete – punca kepada penyakit syphilis
c. Parasit – punca kepada penyakit trichomoniasis
d. Virus – punca kepada penyakit genital herpes, kutil kelamin, HIV/AIDS

5. Selalunya gejala yang timbul adalah dalam bentuk-

Setempat:
• Cairan vagina berwarna kuning atau hijau
• Alat kelamin berbau busuk
• Rasa nyeri dibahagian ari-ari
• Pendarahan dari vagina selepas persetubuhan
• Kemaluan membengkak, merah, melecet dan gatal-gatal serta rasa tidak selesa
• Gelembung berisi cairan pada kemaluan
• Tumbuh seperti kutil pada kemaluan
• Kelenjar pada lipatan peha membengkak, nyeri, pecah dan bernanah

Sistemik:
• Ruam-ruam merah pada kulit seluruh tubuh
• Demam
• Berpeluh malam
• Lesu atau lemah badan
• Penurunan berat badan

Jangkitan Iatrogenik

Adalah jangkitan yang berpunca daripada mikroorganisma yang dibawa masuk melalui peralatan di tempat rawatan. Walaubagaimanapun, di klinik-klinik atau hospital-hospital selalunya jangkitan ini jarang berlaku kerana kaedah antiseptik yang diamalkan.
Bagaimana Penyakit Dikesan?

• Melalui gejala dan sejarah penyakit
• Melalui pemeriksaan fizikal khususnya pemeriksaan dalaman, jika perlu ujian pap smear turut dilakukan.
• Melalui ujian makmal terhadap cairan/lendir keputihan. Sedikit contoh lendir diambil dari kemaluan untuk dua jenis ujian.

(a) pemeriksaan terus dengan mikroskop - untuk menentukan samada jangkitan berpunca dari kuman bakteria, kulat atau lain-lain
(b) Ujian culture dan sensitivity -kuman bakteria boleh disemai dalam media kultur. Oleh itu doktor dapat menentukan jenis bakteria dan jenis ubat yang sesuai untuk merawat pesakit.

Cadangan Bagi Mencegah Berlakunya Keputihan

• Elakkan memakai seluar dalam yang diperbuat selain daripada kain kapas
• Elakkan memakai seluar jeans yang ketat
• Pastikan kemaluan dilap kering terutamanya selepas membuang air kecil ataupun air besar.
• Digalakkan menggunakan pencuci yang boleh mengekalkan keadaan asid pada faraj kerana keadaan asid pada faraj boleh menghalang jangkitan kuman ataupun kulat pada faraj.

Rawatan Keputihan

Sekiranya ragu-ragu, wanita yang mengalami keputihan perlu menemui doktor untuk menyiasat apa puncanya. Kadang-kadang keputihan boleh disebabkan oleh ketumbuhan kanser pada pangkal rahim. Doktor akan memeriksa bahagian peranakan untuk mengesan sesuatu jenis penyakit atau ketumbuhan. Tidak semua masalah berkait keputihan disebabkan penyakit merbahaya. Tetapi adalah lebih baik mengambil langkah berjaga-jaga.

* Rawatan untuk penyakit jangkitan kuman menjadi mudah setelah diketahui apa jenis kumannya. Sebagai contoh:
(a) Kuman Monilia – Ubat Nystatin yang berbentuk peluru (dipanggil pessary) dimasukkan ke dalam faraj setiap hari selama seminggu. Ubat ini juga boleh diambil dalam bentuk pil.
(b) Kuman Trichomonas – Antibiotik Flagyl diberi secara tablet atau pessary.
(c) Gonorrhoea – Penicillin diberi dalam bentuk suntikan atau pil. Sesetengah kuman telah menjadi kebal atau resistant pada penicillin, maka jenis ubat yang lain perlu digunakan.

Apakah Komplikasi Yang Mungkin Berlaku Jika Tidak Dirawat?

1. Kemandulan (akibat rosaknya organ reproduksi terutamanya saluran fallopian)
2. Gangguan Haid
3. lain lain komplikasi yang tidak diketahui

Amaran : penulis bukan pakar puan, sila rujuk doktor pakar puan yang berkaitan. semua penulisan adalah pengalaman sendiri dalam pergaulan dengan isteri, perbualan dengan doktor dan pembacaan bebas.

Isnin, 13 Disember 2010

free self assesment sumber terbuka, SQL

http://www.sqlteam.com/forums/

http://www.ex-designz.net/test_page.asp?tid=36

http://www.wiziq.com/online-tests/764-oracle-pl-sql-online-test

http://www.geekinterview.com/quiz/SQLQuiz.html

Jumaat, 10 Disember 2010

video panduan guna google

Walaupun penggunaan google tidak menjamin jawapan terbaik. namun ia merupakan sumber terbuka yg memerlukan perbincangan dan cara mencari jawapan yang terbaik selain menunjukkan kita dah berusaha mencari jawapan sebelum merujuk pada kawan-kawan. Semoga dengan usaha sedemikian tuhan memberi kita dapat mengingat dan memahaminya dengan lebih baik.

yang terbaik

Rabu, 1 Disember 2010

TV online streaming Sports TV



sengaja aku pasang di blog ni sebab nak tonton Malaysia vs Indonesia sebab takder Astro.

Isnin, 29 November 2010

attractive concept

These are two examples on how to write an interactive shell script, either with a YES/NO prompt and with a LIST among which the user has to choose.As always, start your script file with:

#!/bin/shInteractive with a YES/NO prompt:
echo "What do you like me?"
select yn in "Yes" "No"; do
case $yn in
Yes ) echo "So I do $USER!"; break;;
No ) echo "Neither do I $USER"; break;;
esac
doneAfter Yes ) and No) you can add a series of commands, each one delimited by a ; (semicolon) at the end.
When you finish your command sequence put ;; (two semiclon) (this way the script would be recursive)
If you do not want your script to be recursive and want to go to the next question put break;;

Interactive with a LIST from which to choose:
while :
do
clear
echo "Choose the mode which best fits you"
echo "1. AUTO (default)"
echo "2. HP generic laptop"
echo "3. Fujitsu"
echo "4. Acer"
echo "5. Dell"
echo "6. Lenovo Thinkpad"
echo "7. UNDO TWEAK / CHANGE MODE / PRESSED WRONG DIGIT"
echo "8. DONE TWEAKING!"
echo -n "Please enter option [1 - 8]"
read opt
case $opt in
1) echo;;
2) sudo echo "options snd-hda-intel model=hp" >> /etc/modprobe.d/alsa-base.conf;;
3) sudo echo "options snd-hda-intel model=fujitsu" >> /etc/modprobe.d/alsa-base.conf;;
4) sudo echo "options snd-hda-intel model=acer" >> /etc/modprobe.d/alsa-base.conf;;
5) sudo echo "options snd-hda-intel model=dell" >> /etc/modprobe.d/alsa-base.conf;;
6) sudo echo "options snd-hda-intel model=thinkpad" >> /etc/modprobe.d/alsa-base.conf;;
7) sudo sed '$d' /etc/modprobe.d/alsa-base.conf /tmp/alsa-base.conf ; mv /tmp/alsa-base.conf /etc/modprobe.d/alsa-base.conf;;
8 ) echo "Bye $USER";
exit 1;;
*) echo "$opt is an invaild option. Please select option between 1-17 only";
echo "Press [enter] key to continue. . .";
read enterKey;;
esac
doneAs before remember to end each command with a semicolon ; and to end each menu entry with double semicolon ;;
The end of the script would be an exit 1;;

to display a file as a choice of the interactive script you can use the command more

2) more /etc/resolv.conf

to require user press the Enter key to acknowledge some message:

echo "Press [enter] key to continue. . .";
read enterKey;;

Rabu, 24 November 2010

konsep asas memulakan perniagaan

Ada sebuah hadits terkenal, bahawa 9 dari sumber pendapatan adalah meniaga. tapi tanpa ilmu yang betul serta budaya kerja yang betul maka semua kerja jadi sia-sia.


Di bawah adalah konsep asas bagaimana untuk berjaya dalam perniagaan dipanggil se-'at atau dalam bahasa melayu dipanggil mata tunggal atau dalam bahasa omputih dipanggil "single eye".



Teknik purba ini dikutip dari karya purba dalam tulisan lontara, pengarangnya ialah Anjang Ngah Leta atau digelar juga Dato Batin Aghuih anggaran dalam tahun 500 Masehi.

Data - ialah perkara-umum atau fakta mentah mengenai sesuatu perkara.

Maklumat ialah Fakta-fakta yang diproses menjadi sesuatu berguna

Ilmu ialah Maklumat yang berguna dan bermanfaat menjadikan manusia berpengetahuan

Kegunaan atau Teknologi adalah apa yang dapat dihasilkan dari ilmu bermanfaat


Contoh; katakan anda nak jual sesuatu

Data

Anda perlukan data iaitu siapa dan siapa yang akan berpontensi menjadi pembeli.. jadi di sini anda perlukan survey atau melakukan perbuatan yang boleh mengumpul data-data berkaitan. Mengumpul data-data keperluan, cuaca dan sebagainya.



Maklumat

Data-data untuk diproses untuk menjadi maklumat yang berguna seperti bilangan penghuni kawasan liputan yang memungkinkan pembelian berlaku. Purata kemungkinan pembelian. dll. Bila dan bagaimana ia boleh dijual.



Ilmu

Dari maklumat diperolehi anda dapat ilmu merangka modal yang sepatutnya untuk dengan mengetahui saiz pasaran sesuatu liputan. mengetahui



Kegunaan

dengan mata tunggal, anda dapat melihat peluang bagaimana menggunakan ilmu supaya membina masyarakat yang akhirnya memberi keuntungan bersama untuk semua. mengalirkan wang sesama manusia untuk saling tolong menolong



Menyedari ini, berdasarkan konsep ini, banyak laman web telah cuba membuat keuntungan berdasarkan konsep di atas. penyedia survey, questionaire, mengadakan pertandingan dll. contohnya ialah ;


<---- click here to understand more

Semua ini bertujuan untuk menjadi wakil berbayar mendapatkan data dari orang ramai untuk menyampaikan maklumat kepada enterprenuer tulen. mereka ini yang tahu dan nampak bagaimana data2 yang dibeli dari laman web sebegini dapat diproses dari maklumat, ilmu sehingga menjadi kegunaan membuat duit berjuta-juta. Mereka ini membuat duit berkerja untuk mereka dan secara tidak langsung memberi peluang kerjaya kepada yang bekerja untuk duit.

Tanpa melalui proses single eye di atas, maka anda seperti merempuh dan mengambil risiko tinggi dalam perniagaan. Lebih bodoh lagi, orang lain meniaga untung kita hanya main ikut sahaja menyebabkan persaingan menjadi banyak dan menyebabkan saiz pasaran merosot. Selain itu berlaku juga terlebih belanja modal meniaga kerana saiz pasaran tidak dikaji. Akibatnya barang tak dapat habis dijual walaupun nampak macam laku.

p.s terjermahan bebas ke dalam bahasa melayu baru mengikut anggaran dan kefahaman penulis yang tidak pakar dengan bidang perniagaan. terdapat olahan berdasarkan perkembangan semasa seperti senarai nama laman web.

Sabtu, 20 November 2010

copy long website


biasanya bila kita nak copy layar website kita guna print screen atau alt print screen

tapi firefox ada menyediakan add on yang boleh print keseluruhan website tanpa scroll lagi.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1146/

Rabu, 17 November 2010

Menafsir semula kejian dan makian

Assalammu'alaikum, semoga menjadi manfaat...amin

Sesungguhnya memberikan nasihat kepada kaum muslimin; baik berupa bimbingan kepada kebenaran yang nyata atau pun peringatan dari kebatilan dan para pelakunya, dikira bahagian dari agama sebagaimana intisari dalam surah wal asr.

Rasulullah saw. bersabda: “Agama adalah nasihat”, para sahabat bertanya: “Untuk siapa?”. Rasulullah saw. bersabda: “Untuk Allah, Kitab-Nya, Rasul-Nya, para pemimpin kaum muslimin, dan kaum muslimin secara umum”. (Sebuah Hadits yang banyak perawinya Bukhari, Muslim dan ahli hadits lainnya)

Al-Khaththabi berkata: “Nasihat adalah sebuah kosa kata yang bersifat merangkum dan menghimpun banyak erti, maknanya adalah: mendatangkan kebaikan kepada pihak yang dinasihati”.

Tidak diragukan lagi bahwa manusia berpotensi salah dan cenderung menyimpang dari al-haq dan kebenaran. Hal ini ada dinyatakan di dalam hadits:

“Semua anak keturunan manusia bersifat salah, dan sebaik-baik mereka yang salah adalah yang paling banyak bertaubat”. (Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Nasihat itu hendaklah dilakukan dengan lembut dan hikmah. Hendaklah seorang muslim berhati-hati, jangan sampai menghina saudaranya dan menuduhnya hanya berdasar kepada sekadar persangkaan saja, sebab, persangkaan itu adalah seburuk-buruk pembicaraan, dan cukuplah hal ini sebagai kejahatan. Rasulullah saw. bersabda:

“Cukuplah seseorang itu menjadi jahat pada ketika ia menghina saudaranya yang muslim” (Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Jika ada mendengar seorang muslim memperkatakan tentang saudara muslim lainnya sesuatu yang tidak disuka, jangan segera membenarkan perkataan tentang saudaranya itu. Justru kewajibannya adalah untuk melakukan tatsabbut (klarifikasi) sehingga dirinya mendapatkan keyakinan tentangnya sekiranya perlu, sebab, kebanyakan manusia telah terbiasa menyebarluaskan keburukan secara bathil, dan banyak pula manusia yang su'ul dzan (buruk sangka) nya lebih cepat daripada husnuzhan (berbaik sangka) nya, oleh karena itu, jangan membenarkan setiap perkataan, walaupun dirinya mendengarnya berulang kali sehingga dirinya mendengarnya dari yang menyaksikan secara langsung, dan jangan membenarkan orang yang menyaksikannya secara langsung sehingga dirinya memastikan kebenaran atas apa yang disaksikannya, dan jangan membenarkan orang yang telah membuktikan kesaksiannya sehingga dirinya memastikan kebersihannya dari tendensi khusus dan hawa nafsu. Untuk inilah Allah swt. memerintahkan kepada kita untuk menjauhi banyak persangkaan, dan memandang sebahagian persangkaan itu sebagai dosa, sebab zhan itu bertolak belakang dengan ilmu dan ia tidak memberi arti apa-apa terhadap kebenaran.

Allah swt. berfirman:

“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain”. (Al-Hujurat: 12).

Firman Allah yang lain:

“Dan mereka tidak mempunyai sesuatu pengetahuan pun tentang itu. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan, sedang sesungguhnya persangkaan itu tiada berfaedah sedikit pun terhadap kebenaran” (An-Najm: 28).

Dan jika seseorang melihat suatu urusan, atau sampai kepadanya tentang saudaranya suatu perkataan yang memiliki dua kemungkinan arti, maka, bawalah maksud perkataannya itu kepada maksud yang baik, sebab yang demikian ini lebih sesuai dengan akhlaq mulia dan lebih mencerminkan ukhuwwah yang baik.

Umar bin Al-Khaththab ra. Berkata:

”Janganlah kamu menyangka satu perkataan yang keluar dari saudara mukmin mu kecuali kebaikan, sedangkan engkau mendapati kemungkinan maksud yang baik dari perkataannya”. (Ahmad)

Di antara akhlaq Nabi saw. dan adabnya dalam mengingkari kemunkaran dan memperjelas kebenaran adalah bahwa jika sampai kepada beliau tentang satu atau sekelompok orang yang melakukan kemunkaran, maka beliau tidak menyebutkan nama mereka secara terbuka, beliau hanya bersabda: “Kenapa ada orang yang berbuat begini dan begini”, lalu orang yang dimaksud memahami bahwa dia lah yang dimaksud oleh nasihat itu. Dan hal ini termasuk cara memberi nasihat dan cara mentarbiyah yang paling tinggi.

Imam Syafi’i berkata:

“Siapa yang memberi mauizhah kepada saudara secara rahsia, maka ia telah menasihati dan memperbaikinya, dan siapa yang memberi mauizhah secara terbuka, berarti ia telah membuka aibnya dan memperburukkannya”

Jadi, seorang mukmin yang memberi nasihat, ia tidak memiliki tujuan untuk menyiarkan aib orang yang dinasihatinya. Tujuannya tidak lain adalah menghilangkan kemaksiatan yang ia terjatuh kepadanya, sebab ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri.

Adapun menyiarkan atau membuka aib, maka hal ini termasuk yang diharamkan Allah swt. dan Rasul-Nya saw. Allah swt berfirman:

“Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka adzab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (An-Nur: 19).

Jadi, ada perbedaan antara orang yang bertujuan menasihati dan orang yang bertujuan membuka aib. Yang mencampur adukkan di atara keduanya hanyalah orang yang berakal tidak sehat. Hukuman bagi orang yang menyiar luaskan keburukan atas terhadap saudaranya yang beriman dan terus menerus mencari aib-aibnya serta membuka auratnya adalah Allah swt. akan mencari-cari auratnya, lalu membukanya di depan awam walaupun setelah beberapa tempo lamanya, kecuali jika ia bertaubat.

Di antara petanda ta’yir (mencacat) dan tasyhir (memashurkan aib) adalah: menampakkan dan menyiarkan keburukan dalam mencorak nasihat, ia mendakwa bahawa yang mendorongnya adalah tahdzir (memberi peringatan) atas ucapan dan perbuatannya, dan Allah mengetahui bahwa maksudnya adalah tahqir (merendahkan) dan adza (menyakiti).

Dan siapa saja yang terkena niat buruk ini, yaitu saat ia dihina, dicacat, ditampakkan sisi kekurangannya, maka hendaklah ia bertakwa dan bersabar, sebab kesudahan yang baik pasti milik mereka yang bertakwa,

Ibnu Rajab berkata: ketahuilah bahwa menyebut manusia dengan sesuatu yang tidak disukainya adalah haram, jika maksudnya sekedar mencela, mencacat dan menampakkan kekurangan. Adapun jika dalam hal ini terdapat kemaslahatan umum bagi kaum muslimin atau kemaslahatan khusus bagi sebagian mereka, dan maksudnya adalah menghasilkan kemaslahatan ini, maka hal sedemikian tidaklah diharamkan, bahkan disunnatkan.

Jika tujuannya adalah memperjelas kebenaran, maka hal ini masuk dalam pengertian nasihat. Dan jika tujuannya adalah menunjukkan kekurangan yang berkata, menampakkan kebodohan dan kelemahannya dalam ilmu, maka hal ini adalah perbuatan haram, baik bantahan itu dilakukan dihadapan orang yang dibantah atau pun dilakukan tidak dihadapannya, baik dilakukan semasa hidupnya maupun dilakukan sepeninggalnya, dan hal ini tercakup dalam hadits nabi saw.:

“Wahai orang-orang yang beriman dengan mulutnya, sementara keimanan belum masuk ke dalam hatinya, janganlah kalian melakukan ghibah terhadap kaum muslimin, dan jangan pula mencari-cari auratnya, sebab, siapa saja yang mencari-cari auratnya, maka Allah swt. akan mencari-cari auratnya, dan siapa yang dicari-cari auratnya oleh Allah swt. niscaya Dia akan membuka kartunya walaupun ia berada di dalam rumahnya” (HR. Abu Daud dan lainnya. Lihat Aun al-Ma’bud 13/224).

Sangat bagus kalau seorang muslim menjadi benteng yang kokoh yang membela dan melindungi harga diri saudara muslim nya dan menjaga citranya, terlebih lagi jika dihadapannya disebutkan keburukan saudaranya sesuatu yang tidak disukainya. Rasulullah saw. bersabda:

“Siapa yang membela harga diri saudaranya yang muslim, niscaya Allah swt. menjaga wajahnya dari neraka pada hari kiamat” (HR. At-Tirmidzi, shahih)

Dan Hendaklah kita semua tsiqah terhadap saudara kita dan berhati tenteram kepadanya, dan janganlah kita men-ta’wil-kan omongannya kecuali dengan baik, selama omongan itu masih memungkinkan ditafsirkan baik, supaya kita berbahagia dalam urusan agama dan dunia kita, dan supaya kita selamat pada hari kiamat,

“Yaitu hari dimana harta dan anak lakui-laki tidak memberi manfaat, kecuali yang datang kepada Allah swt dengan hati selamat” (Asy-Syu’ara: 88 – 89).

Kita memohon kepada Allah swt. agar Dia memudahkan ujian-ujiaNya dengan menjauhkan kita dari mendatangkan kepada hati kita dari ghill (dengki), dendam dan iri, dan semoga Dia memberikan kepada kita hati yang selamat, mulut yang jujur, ilmu yang bermanfaat dan amal yang sholih.

“Ya Rabb Kami, beri ampunlah Kami dan saudara-saudara Kami yang telah beriman lebih dulu dari Kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati Kami terhadap orang-orang yang beriman; Ya Rabb Kami, Sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang.” (Al-Hasyr:10)

Wassalammu'alaikum

P.s Penulisan hanya pendapat pribadi dari merujuk pelbagai pembacaan luas dan menghadiri kelas-kelas Agama di Masjid dan Radio. Sila Guru Agama Bertauliah berhampiran sebarang kemusykilan.

Selasa, 16 November 2010

Khasiat dan kesan Sampingan Rosselle

Sehingga kini, apabila search di internet... kita akan dapati seperti tiada langsung kesan sampingan tumbuhan ini. Ini tidak masuk akal apabila bersifat seperti mengubati sesuatu ia pasti ada kesan sampingan yang perlu beraga-jaga jug dalam menggunakannya.

berikut adalah khasiatnya selaku sesuatu yang mengandungi vitamin c tertinggi.

Rujukan http://en.wikipedia.org/wiki/Roselle_(plant)



- Membantu proses pencernaan, meningkatkan kelenjar usus dan berfungsi sbg tonik.

- Memperlancar peredaran darah.

- Mengubati luka luar dan dalam.

- Mengubati penyakit kulit, menghaluskan kulit dan memperlambat penuaan, menyebabkan wajah nampak muda dan berseri.

- Sbg diuretic, penurun suhu dan pereda rasa nyeri (penenang alami.)

- Bersifat detoksifikasi, membuang racun.

- Mempunyai efek anti kejang otot.

- Memiliki zat anti bakteria dan anti virus.

- Membunuh bakteria penyebab TBC.

- Memiliki zat anti kejang saluran pernafasan

- Mencegah peradangan pada saluran kencing dan pembentukan batu karang.

- Mencegah penyakit jantung.

- Mengatasi masalah selsema, batuk, dan demam.

- Mengubati asma dan alergi.

- Mengubati insomnia.

- Menormalkan kadar gula darah, tekanan darah, kolestrol, dan asam urat.

- Mengatasi penyakit kardiovaskular/darah tinggi.

- Vitamin C dan serat yang tinggi yang terdapat dalam rozel mampu bertindak sebagai anti oksidan dan sebagai anti kanser.

- Meningkatkan stamina dan daya tahan tubuh

- Menyihatkan mata

- Menyeimbangkan berat badan.

- Mengurangi panas dalam .

- Menurunkan tingkat penggumpalan lemak di hati.

- Mengubati pening kepala/migraine.

- Membantu memulihkan dari ketergantungan ubat dan alkohol.

- Menghilangkan sakit sakit di badan.

- Membantu mencerdaskan otak pada anak-anak kerana mengandungi Omega 3 dan DHA

- Dapat mengurangi risiko osteoporosis.

- Mengobati sakit tenggorokan dan sawan.

- Mengatasi masalah stress/tekanan.

Kesan Sampingan

Bagaimanapun Pengambilan Roselle ada kesan sampingan kepada mereka yang bertekanan darah rendah dan kuat bersenam spt berjogging setiap hari atau berkerja dengan penggunaan tenaga yang banyak atau mempunyai kekurangan gula dalam darah atau badan mempunyai metabolisme semulajadi yang tinggi.

Sehubungan dengan itu sila pantau kandungan gula dalam darah sebelum menggunakan roselle. tetapi biasanya mereka menggunakan gula yang banyak semasa menyediakan persediaan roselle.

Tarikh hari ini

slow connection? click here