Khamis, 24 Mac 2011

Exora di pasang NGV di Thailand

Pemasangan NGV pada Exora di Thailand adalah dibolehkan di bawah badan kereta dengan perlindungan besi. Tetapi di Malaysia perkara ini tidak dibenarkan JPJ dan Puspakom.

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส


proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส


proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส

proton exora ติดแก๊ส



Kelemahan NGV adalah berdasarkan sehingga tarikh mender ini ditulis... sebab pelbagai peraturan dan penambahbaikan berterusan boleh berlaku masalah akan ada penyelesaian akan datang.

  1. power akan kurang dari 10%-15%
  2. ruang tempat barang akan kurang... kalau exora dah macam kereta jer.
  3. maintenance agak susah sikit sbb kene pegi tempat mana kita pasang (bukan sume wshop blh bt tuning)
  4. enjin kerap kene adjuct tepek ( tersalah adjuct tepek...mau kene top overhaul )
  5. enjin kene modified (kat injector manifold) sbb nk suitkan dgn NGV kit
  6. masalah yang akan timbul selepas pemasangan x tau lg sbb biasanya selepas guna baru tau masalh yg timbul.
  7. NGVkit agak mahal... utk sequencial(model ni hanya dipasang pd kete injection je) system dlm RM 5k-7k
  8. Biasanya installer x guarenti jika ada gangguan pd ECU sbb ECU exora xde provision utk P&P utk ECU NGV..Tp kalu tanye kat installer sume kete blh pasang...tp utk kete kaburator mmg xde masalh sbb kaburator xde ECU
  9. pengunaan bahanapi mmg jimat blh smp 65% penjimatan..bagus utk teksi sbb dorg sentiasa bergerak
  10. tak boleh laju melebihi 100 km/jam membahayakan Enjin sebab enjin telah direkabentuk untuk petrol. namun begitu bodohlah niat nak berjimat p guna NGV bawa laju buat apa. lagipun ada suis boleh tukar kepada petrol. nak bawa laju gunalah petrol!!!
  11. masalah naik bukit sebab body exora yang berat! so faham2 lah ada suis kena gunalah petrol

Manakala Heating value dalam keadaan normal adalah seperti berikut;


  • Petrol = 400oCelsius
  • NGV = 600oCelsius

Bayangkan dengan kelajuan yang tinggi tentulah bahaya sebab sistem penyejukan yang ada telah direkabentuk untuk petrol.
sumber gambarhttp://www.thaigascar.com/proton/exora-%E0%B8%95%E0%B8%B4%E0%B8%94%E0%B9%81%E0%B8%81%E0%B9%8A%E0%B8%AA-lpg/

1 ulasan:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here