Kelemahan NGV adalah berdasarkan sehingga tarikh mender ini ditulis... sebab pelbagai peraturan dan penambahbaikan berterusan boleh berlaku masalah akan ada penyelesaian akan datang.
- power akan kurang dari 10%-15%
- ruang tempat barang akan kurang... kalau exora dah macam kereta jer.
- maintenance agak susah sikit sbb kene pegi tempat mana kita pasang (bukan sume wshop blh bt tuning)
- enjin kerap kene adjuct tepek ( tersalah adjuct tepek...mau kene top overhaul )
- enjin kene modified (kat injector manifold) sbb nk suitkan dgn NGV kit
- masalah yang akan timbul selepas pemasangan x tau lg sbb biasanya selepas guna baru tau masalh yg timbul.
- NGVkit agak mahal... utk sequencial(model ni hanya dipasang pd kete injection je) system dlm RM 5k-7k
- Biasanya installer x guarenti jika ada gangguan pd ECU sbb ECU exora xde provision utk P&P utk ECU NGV..Tp kalu tanye kat installer sume kete blh pasang...tp utk kete kaburator mmg xde masalh sbb kaburator xde ECU
- pengunaan bahanapi mmg jimat blh smp 65% penjimatan..bagus utk teksi sbb dorg sentiasa bergerak
- tak boleh laju melebihi 100 km/jam membahayakan Enjin sebab enjin telah direkabentuk untuk petrol. namun begitu bodohlah niat nak berjimat p guna NGV bawa laju buat apa. lagipun ada suis boleh tukar kepada petrol. nak bawa laju gunalah petrol!!!
- masalah naik bukit sebab body exora yang berat! so faham2 lah ada suis kena gunalah petrol
Manakala Heating value dalam keadaan normal adalah seperti berikut;
- Petrol = 400oCelsius
- NGV = 600oCelsius
Bayangkan dengan kelajuan yang tinggi tentulah bahaya sebab sistem penyejukan yang ada telah direkabentuk untuk petrol.
sumber gambarhttp://www.thaigascar.com/proton/exora-%E0%B8%95%E0%B8%B4%E0%B8%94%E0%B9%81%E0%B8%81%E0%B9%8A%E0%B8%AA-lpg/
yg ni lpg kan?
BalasPadam