Isnin, 7 Februari 2011

Teori 5 bangsa utama.

Selama ini kita suka mengklasifikasikan bangsa mengikut warna kulit tetapi ia sebenarnya tidak tepat. warna kulit boleh dipengaruhi oleh cuaca dan pemakanan sesorang. Seperti pengambilan diet tertentu boleh mengubah warna kulit sesuatu bangsa. tetapi tidaklah sekejap itu jugak. Mungkin setelah melalui beberapa keturunan.

Seorang saintist German dengan bersungguh-sungguh mengkaji bangsa bernama Johann Friedrich Blumenbach telah membuat keputusan bahawa bangsa dikelasifikasikan kepada 5 bentuk tengkorak. iaitu... seperti ditunjukkan pada gambarajah di bawah.



iaitu
1. Oriental seperti Cina,Monggolia.

2.American Aborigins atau kaum red indian.

3.Caucasian atau kebanyakkannya kulit putih

4. Malay atau austrosia, polinesia

5. Negroid. atau african

Tetapi ada juga pertengahan atau percampuran menjadikan ia mempunyai rupa campuran tetapi bentuk tengkorak tetap menjadi salah satu dari 5 ini. Ini dapat dilihat banyak di kawasan-kawasan pertembungan budaya seperti di Jalan Sutera. Tanah ARAB dan Afrika Utara. Semenanjung Malaysia, Jepun, Israil dan lain-lain.

Ini Teori berdasarkan kepada kajian yang banyak mengambil data dan tengkorak di seluruh dunia. Jadi berdasarkan ini, kemungkinan juga atau tidak mustahil ada anak2 Adam yang pupus keturunannya. Berdasarkan lokasi contohnya yang cuba dibentang pengkaji lain Meyers yang berpendapat pembahagian kepada 3 bangsa. berdasarkan warna kulit telah gagal dan apabila berlaku perubahan warna kulit oleh bangsa ini bila mereka berhijrah mengubah cara hidup. Atau Perubahan zaman kini yang tentu juga mengubah cara makan sesuatu kaum membuktikan pengkelasan warna kulit adalah sesat.



Begitu juga tentang warna mata biru, cokelat dan lain-lain. Ia tidak akan tetap. sebagai contoh bangsa Ainu yang bermata biru dan kulit lebih cerah pada awalnya disangka adalah caucasian. Tetapi setelah kajian DNA dilakukan didapati ianya adalah menghampiri Tibet atau Andaman atau polynesia. rujukan
http://en.wikipedia.org/wiki/Ainu_people#Origins

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here