Selasa, 22 Mac 2011

Course Management System

Persekitaran belajar virtual (VLE) adalah sistem yang direka untuk menyokong pengajaran dan pembelajaran dalam suasana pendidikan, berbeza dari Persekitaran Belajar terurus(MLE), di mana fokusnya adalah pada pihak pengurusan.

Isi

  1. AM
  2. serupa istilah
  3. Kemudahan
  4. Populariti
  5. Memindahkan isi kursus
  6. Sistem sedia

    • Virtual dunia persekitaran belajar

  7. Daftar beberapa persekitaran belajar virtual

    • Belajar sistem pengurusan
    • sistem pengurusan
    • persekitaran belajar Maya
    • Lain2 keterangan

  8. Lihat juga
  9. Rujukan
  10. Bacaan lanjut



#AM

VLE biasanya akan bekerja melalui internet dan menyediakan kumpulan alat seperti untuk penilaian (terutama dari jenis yang boleh ditandakan secara automatik, seperti pilihan ganda), komunikasi, upload kandungan, kembali kerja pelajar, penilaian sejawat, pentadbiran kumpulan mahasiswa, mengumpul dan menyusun prestasi belajar siswa, kuesioner, pelacakan alat, dll Ciri-ciri baru di sistem ini adalah wiki, blog, RSS dan 3D ruang belajar maya. VLE adalah sering digunakan di sekolah-sekolah dan institusi pendidikan yang lain untuk membuat pengalaman belajar yang lebih interaktif.

Sedangkan asalnya dicipta untuk pendidikan jarak jauh, VLEs sekarang paling sering digunakan untuk melengkapi wajah tradisional untuk menghadapi kegiatan kelas, umumnya dikenali sebagai Blended Learning. Sistem ini biasanya dijalankan di pelayan, untuk melayani tentunya untuk pelajar Multimedia dan / atau laman web.

Dalam beberapa program, seperti Elluminate, persekitaran belajar maya boleh sama dengan persekitaran kelas tatap muka dalam hal itu membolehkan komunikasi langsung dengan guru. Pelajar boleh menggunakan emoticon untuk "mengangkat tangan mereka," menunjukkan bahawa mereka bingung, menunjukkan bahawa mereka memahami apa yang dikatakan guru, dan bahkan memberikan tepuk tangan untuk sesuatu yang guru mengatakan. Pelajar juga boleh bercakap dengan guru saat dipanggil. Dalam banyak dari lingkungan belajar virtual pelajar boleh menulis di "papan tulis kelas virtual." Hal ini membolehkan mereka untuk menunjukkan pekerjaan mereka untuk sisa kelas untuk melihat. Pelajar juga boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk bekerja dengan satu sama lain dan membincangkan topik-topik yang guru memperkenalkan. Banyak persekitaran belajar virtual memberikan kemampuan guru untuk berkongsi fail multimedia seperti video dan fail audio serta kemampuan untuk memindahkan dokumen-dokumen penting (Word, PDF, ... dll) secara langsung kepada pelajar.

Dalam 'Hampir Ada, buku dan DVD pakej diedar secara percuma ke sekolah-sekolah oleh Yorkshire dan Humber Grid untuk Belajar Foundation (YHGfL), Profesor Stephen Heppell menulis dalam kata pengantar:

"Belajar adalah melanggar keluar dari kotak sempit itu terperangkap di selama abad ke-20, profesionalisme guru, refleksi dan kecerdikan yang terkemuka belajar untuk tempat-tempat yang benar-benar membangkitkan generasi baru ini dihubungkan pelajar sekolah muda - dan guru mereka juga VLEs berada. membantu untuk memastikan bahawa belajar mereka tidak terhad pada sebuah bangunan tertentu, atau terhad untuk setiap lokasi tunggal atau saat. "[1]

serupa termsA VLE adalah sebuah program komputer yang memudahkan pembelajaran komputerisasi atau e-learning. sistem e-learning tersebut kadang-kadang juga disebut Learning Management System (LMS), Content Management System (CMS), Belajar Content Management System (LCMS), Dikelola Persekitaran Belajar (MLE), Belajar Support System (LSS), Online Learning Centre (OLC ), OpenCourseWare (OCW), atau Belajar Platform (LP), yang pendidikan melalui komunikasi komputer-mediated (CMC) atau Online Pendidikan.

Sebuah istilah yang lebih tepat mungkin merupakan lingkungan virtual untuk belajar, daripada persekitaran belajar virtual. Ini akan menghapus segala kekaburan dan mengenalpasti bahawa itu adalah persekitaran yang maya dan tidak belajar. Virtual panjang juga boleh menyebabkan kekeliruan, menunjukkan bahawa belajar tidak nyata atau otentik.

Di Amerika Syarikat, CMS dan LMS adalah istilah yang lebih umum, namun LMS lebih sering dikaitkan dengan perisian untuk menguruskan program latihan syarikat daripada program di lembaga pendidikan tradisional.

Di Inggeris dan negara-negara Eropah, istilah VLE dan MLE disukai, namun penting untuk menyedari bahawa ini adalah dua perkara yang sangat berbeza. VLE A boleh dianggap sebagai subsistem dari sebuah MLE, MLE sedangkan merujuk pada infrastruktur yang lebih luas daripada sistem maklumat dalam sebuah organisasi yang menyokong dan membolehkan pembelajaran elektronik pada skala yang lebih luas. Bahkan membaca agak bertele-tele dari istilah MLE boleh diperbaharui untuk merangkumi persekitaran fizikal di mana pembelajaran berlaku (iaitu sekolah). Juga penggunaan VLE mengelakkan kekeliruan dengan penggunaan LMS bermaksud "Library Management System" (yang lebih sering disebut sebagai Integrated Library System, atau ILS, di Amerika Syarikat).

Becta, di Inggeris, telah menjadikan platform pembelajaran panjang untuk menutup kedua-dua MLE dan VLE seperti yang digunakan di sektor sekolah-sekolah. 'Platform belajar Istilah menggambarkan berbagai sistem TIK yang digunakan untuk menyampaikan dan menyokong pembelajaran. Melalui platform pembelajaran, peranti keras, perisian dan perkhidmatan penyokong dibawa bersama-sama untuk membolehkan cara yang lebih berkesan bekerja dalam dan di luar kelas. Di jantung dari setiap platform belajar adalah konsep ruang belajar peribadi dalam talian untuk pupil. Ruangan ini harus menawarkan akses guru dan murid untuk bekerja disimpan, e-learning sumber, komunikasi dan kolaborasi dengan rakan-rakan sebaya, dan kemudahan untuk mengesan kemajuan. " [2]

FacilitiesA VLE harus membenarkan seorang desainer kursus untuk hadir untuk pelajar, melalui antara muka tunggal, konsisten, dan intuitif, semua komponen yang diperlukan untuk kursus pendidikan atau latihan. Walaupun secara logik itu bukan keperluan, dalam prakteknya VLEs selalu membuat banyak menggunakan komputer dan VLE Internet.A harus melaksanakan semua unsur-unsur berikut:

Silabus untuk kursus
Maklumat pentadbiran termasuk lokasi sesi, butiran pra-syarat dan co-syarat, maklumat kredit, dan bagaimana untuk mendapatkan bantuan
Papan notis untuk maklumat program up-to-date
Pelajar pendaftaran dan kemudahan pengesanan, jika perlu dengan pilihan bayaran
Dasar bahan ajar. Ini mungkin isi lengkap tentu saja, jika VLE sedang digunakan dalam konteks pembelajaran jarak jauh, atau salinan alat bantu visual digunakan dalam kuliah atau kelas-kelas lain di mana ia digunakan untuk menyokong program kampus yang berpusat.
Tambahan sumber daya, termasuk bahan bacaan, dan link ke sumber luar di perpustakaan dan di Internet.
Self-assessment kuis yang boleh mencetak secara automatik
Formal prosedur penilaian
Elektronik komunikasi sokongan termasuk e-mel, perbincangan threaded dan chat room, dengan atau tanpa moderator
Diferensial hak akses untuk jurulatih dan pelajar
Produksi dokumentasi dan statistik pada kursus dalam format yang diperlukan untuk pentadbiran institusi dan kawalan high
Semua kemudahan ini harus mampu menjadi hyperlink bersama
Mudah authoring alat untuk mencipta dokumen-dokumen yang diperlukan termasuk penyisipan hyperlink - walaupun diterima (boleh dibilang, lebih baik) untuk VLE yang akan direka membolehkan pengolah kata standard atau perisian pejabat yang lain yang akan digunakan untuk authoring.
Selain itu, VLE harus mampu menyokong pelbagai kursus, sehingga pelajar dan pengajar dalam sebuah lembaga tertentu (dan, memang, semua institusi) pengalaman antara muka yang konsisten ketika bergerak dari satu program yang lain.

#Populariti
SystemUniversities Terbuka Sokongan Universiti dan institusi pendidikan tinggi yang lain dan selanjutnya semakin beralih kepada VLEs dalam rangka:

Menjimatkan masa kakitangan pengajar, terutama ketika mereka juga terlibat dalam penyelidikan dan pentadbiran. Tingkat ekonomi di atas tradisional "bicara-dan-kapur" pengajaran masih belum jelas, tetapi untuk pengajar tanpa keahlian pembangunan web, dengan menggunakan VLE menyerap sedikit masa dan menghasilkan keputusan yang lebih profesional.
Menyediakan perkhidmatan bagi pelajar yang semakin melihat internet sebagai media alami untuk mencari maklumat dan sumber daya.
Pastikan bahawa keperluan kawalan kualiti dipenuhi dengan menyediakan sebuah kenderaan standard untuk mengumpul maklumat yang diperlukan
Memudahkan integrasi pembelajaran jarak dan kampus-based atau belajar di kampus yang berbeza.
Sebagai contoh, institusi terakreditasi seperti Chapman University College, Touro University, dan Negara Adams talian College menawarkan, on-demand kursus latihan guru bagi para pendidik untuk mendapatkan kredit lulus dan / atau gelar master. [3] Di sekolah-sekolah Inggeris sedang digalakkan untuk menggunakan platform pembelajaran. Para DCSF dalam pemerintahan Inggeris telah menerbitkan sebuah [4] eStrategy menghuraikan keutamaan yang merangkumi setiap pelajar di sekolah-sekolah mempunyai akses ke ruang belajar online dan e-portfolio. [5]

Virtual persekitaran belajar juga telah menjadi popular di kalangan pelajar yang lebih muda. Pennsylvania mempunyai sejumlah sekolah piagam cyber sedia untuk menawarkan pilihan pelajar dalam pendidikan mereka. PA Piagam Cyber ​​School adalah salah satu yang terbesar di Pennsylvania dengan mendaftar 10.000 pelajar dari TK sampai kelas 12. [6]

VLEs saja Memindahkan contentMost sokongan boleh dibahagikan Content Object Reference Model (SCORM) sebagai cara standard untuk meng-upload, memulakan dan kursus lagu. Tidak ada standard umum digunakan yang menentukan bagaimana prestasi peserta didik dalam masa tentu saja harus dipindahkan dari satu VLE yang lain.

Beberapa institusi telah berusaha untuk memerangi masalah ini dengan bersetuju untuk berkongsi kandungan melalui standard terbuka, seperti yang ditakrifkan oleh IMS Global Consortium. badan-badan tempatan seperti di sektor sekolah di Inggeris DCSF melalui Becta mempunyai additionall mendefinisikan platform belajar "rangka kesesuaian" untuk menggalakkan Interoperabilitas. [7]

Belajar Virtual Persekitaran tidak terbatas hanya untuk mahasiswa dan pelajar dalam kajian peringkat siswazah. Ada banyak persekitaran belajar virtual yang diciptakan setiap saat, terutama kerana populariti meningkatkan kualiti pendidikan awam dalam talian untuk pelajar kelas k-12. Salah satu contoh persekitaran belajar virtual untuk beberapa pelajar termuda diciptakan dengan nama: Little Lincoln. "Little Lincoln adalah kurikulum berasaskan standard interaktif dan menarik yang menggabungkan multimedia yang kaya dengan kegiatan offline yang menyeluruh. Little Lincoln saat ini ditawarkan untuk Dini TK, TK, First Grade, dan Grade Kedua pelajar Little Lincoln Ketiga akan Grade. Akan tersedia untuk 2011 -2012 tahun akademik ". [8] Hal ini persekitaran belajar online memungkinkan bagi pelajar untuk memanfaatkan teknologi inovatif sementara maju melalui standard kurikulum berasaskan. Ini hanya salah satu daripada banyak persekitaran belajar virtual sedia waktu ini.
Sistem availableFor mereka yang ingin memberikan elearning ada open source yang percuma dan VLEs proprietary sedia untuk digunakan. On-demand perkhidmatan elearning juga merupakan pilihan yang popular kerana mereka boleh digunakan dalam beberapa minit dan tidak memerlukan jurulatih dan institusi-institusi untuk menjalankan pelayan mereka sendiri.

Banyak VLEs diletakkan pada server web. Dalam VLE khas terdapat satu atau lebih program atau bahasa yang menyediakan pengguna (Guru-Murid) interface, dan yang berinteraksi dengan database. Sebagai contoh, sebuah VLE mungkin menggunakan PHP sebagai bahasa web / program, dengan MySQL sebagai database.

VLEs semakin ditemui di ceruk baru. Ini termasuk teknologi baru muncul, serta pasaran khusus. VLE A boleh digunakan pada USB drive sebagai anak, yang penyegerakan dari masa ke masa dengan orang tua yang berasaskan web. VLEs boleh digunakan untuk latihan atau dalam sesuatu yang khusus untuk memenuhi keperluan pensijilan ISO 9000.
Virtual dunia pembelajaran environmentsSee juga: Virtual dunia Pendidikan #
Emerging teknologi termasuk Sloodle, gabungan dari Second Life, Moodle, iaitu mengintegrasikan dunia maya dan pengurusan tentu saja [9] Hal ini penggunaan awal pendekatan pembangunan di pilihan baru untuk membolehkan pembelajaran dalam, cara sosial mendalam, dan interaktif .. Lain persekitaran belajar 3D maya yang disebut Edusim membawa pelajaran didorong persekitaran virtual 3D ke permukaan papan tulis kelas interaktif yang membolehkan manipulasi langsung objek 3D virtual [rujukan?] Umgumbo adalah. Sebuah 3D immersive VLE ditetapkan dalam simulasi Newton dari tata surya. Masih dalam pembangunan, Umgumbo akan membolehkan kolaboratif dan interaktif belajar dalam ruangan 3D personal, termasuk game pendidikan, dan diselamatkan daripada laman luaran tunggal.

Senarai beberapa persekitaran belajar virtual systemsAlphastudy pengurusan Belajar - web dan telefon dihidupkan LMS
Claroline
Desire2Learn
JoomlaLMS - sebuah LMS didasarkan pada Joomla platform
Lams - Kegiatan Sistem Pengurusan Pembelajaran
RCampus - kursus dan sistem pengurusan ePortfolio
SharePointLMS - sebuah LMS berbasis pada MS SharePoint
ITWorx_CLG
systemsCCNet pengurusan Kursus
Coggno - e-learning platform perisian dan toolkit courseware penciptaan

Peranti lunak bebas dan sumber terbuka (berdasarkan ranking kepuasan pelanggan)
Chamilo
Claroline
Democrasoft
Dokeos
eFront
Ilias
Moodle
Sakai



Virtual belajar environmentAlphastudy - Belajar dan portal pengetahuan
Moodle - Sebuah open source (percuma) php modular virtual belajar perisian
Blackboard - Sebuah keluarga dari perisian virtual belajar
Democrasoft - Collaborize Kelas - Sebuah platform pembelajaran percuma dalam talian untuk guru dan pelajar
CyberExtension - Virtual Managed Persekitaran Belajar
Desire2Learn - Sebuah suite pembelajaran perisian
Firstclass - Mesej dan penyelesaian komunikasi
Warisan Kunci - Virtual persekitaran sejarah, seperti makam Tutankhamun.
itslearning - Norway Persekitaran Belajar, disampaikan sebagai Software sebagai pemimpin pasaran Service (SaaS), di Norway, Sweden dan Inggeris.
Mingoville - Pengantar Bahasa Inggeris. Usia 8 hingga 12 (Virtual World dan permainan Bahasa)
RCampus A Belajar dan Sistem Pengurusan ePortfolio dengan baik akses peribadi dan institusi
Saba Centra - Sebahagian dari Pembangunan Sistem Human Capital
SpicyNodes - Membuat dan berkongsi peta jejari (berkaitan dengan peta konsep dan peta minda)
WebCT - (sekarang sebahagian dari Blackboard) Peranti perisian aplikasi yang dirancang untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran
WebTrain - kelas Virtual hidup, pendaftaran, kehadiran, pemantauan perhatian.
descriptionsApex Belajar Lain-lain - K-12 perkhidmatan kursus online dan kajian AP test
ATutor - LCMS
Dokeos - elearning dan kursus pengurusan aplikasi web
eCollege - eLearning penyelesaian yang menyeluruh
Pass-port - sebuah ePortfolio komersil dan sistem penilaian yang merangkumi komponen program pengurusan
Spiral Universe - mahasiswa sistem maklumat
Lihat bahasa yang dibantu juga Computer belajar
Rangka pengurusan kandungan
E-learning
Sejarah persekitaran belajar virtual
Kursus Hybrid
Pengetahuan lingkungan
Sistem Pengurusan Pembelajaran
OpenCourseWare
media psikologi
Virtual Collaborative Learning
Virtual pendidikan
Virtual sekolah
Virtual universiti

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here