Jumaat, 30 Januari 2009

Siam

Saya membaca di http://sejarahnagarakedah.blogspot.com
http://themalaypress.blogspot.com/ dan http://sejarahnagarakedag.blogspot.com

Saya membuat kesimpulan sendiri bahawa Siam adalah wakil kerajaan Mughal bagi kedua- dua arah bagi maksud menjaga semenanjung Melaka yang terkenal seluruh dunia. keturunan raja-raja siam ini sudah pasti adalah keturunan khan monggol yang sudah memeluk Islam.

Dari situlah, maka sehingga kini istilah kembar melekat mendapat nama sebagai "kembar siam" sebagai maksud wilayah Siam ini adalah tempat di mana 2 Maharaja keturunan Monggol dari india yang dikenali Mughal dan Maharaja keturunan Monggol dari Manchuria dipertemukan.

Siam juga bermaksud baik dalam bahasa kemboja. Siam juga bermaksud menahan diri... dalam bahasa arab. Pada masa yang sama Suku Tai atau lebih dikenali sebagai Tai Kadai yang berasal dari selatan China, adalah bangsa yang kalah kepada serangan Monggol yang terkenal sebagai bangsa penakluk sebelum memeluk Islam.

Kezaliman Raja-raja ini walaupun sudah Islam boleh dilihat dalam undang2 bertulis batu bersurat di Terengganu dan lain-lain. Perbezaan hukuman antara bangsawan dan pengkastaan manusia adalah kebiasaan biasa budaya monggol.

Oleh kerana, Wujud Asimilasi bangsa Tai dan bangsa siam, maka wujudlah sam sam. mereka ini bertutur dalam bahasa Pak Thai. (thai selatan)

Kota Ayatuthia adalah pusat pemerintahan dan menggunakan geraran syah alam yang berasal dari bahasa Parsi yang bermaksud wakil maharaja, tetapi bererti kambing bingung dalam bahasa Arab.

Ini dapat dilihat bahawa bangsa tai tulin(sepet seperti cina) amat berbeza wajah dan kulit dengan tai selatan yang agak bulat mata walau sedikit sepet.

Agama Budhist dan Islam adalah harmoni sebagaimana Kerajaan Mughal di India yang Harmonis dengan rakyat majoriti beragama Hindu di India. kerana Tiada paksaan dalam Agama.

Dendam sejarah bangsa Tai kepada Monggol tersimpan berturun-turun hingga mereka menghapuskan sejarah dan mengubahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here