Jumaat, 2 Januari 2009

Api Peperangan

Pagi tadi jam 5 pagi. Aku bermimpi aku dalam peperangan, berbunuhan dengan menggunakan batu dan lain lain senjata apa yang termampu. Sementara itu, aku menyimpan laptop aku di suatu tempat supaya mudah untuk pergi berperang.

Peperangan yang hebat itu, hampir tiada siapa yang mati. Perang belum berakhir lalu kami kembali berehat. begitu juga musuh mengambil keputusan untuk berehat. aku tercari cari Laptop yang aku simpan. Hah hilang sudah.

Kawan-kawan lain ada laptop bersama disembunyi di bawah bendera Malaysia sementara berehat.

Lalu aku merungut."musuh kita golongan yang pandai dan rajin berkerja. takkan mereka mencuri laptop aku?"

Maka jawab kawan aku "tetapi mereka tiada agama, tiada halal haramnya."

akhirnya aku ambil keputusan untuk bangun dari mimpi (agak pelik camna aku boleh tahu aku ni sebenarnya mimpi!!!)

lalu aku terjaga dan melihat jam baru pukul 5:20 pagi, termenung aku memikirkan babi yang begitu dilayan istimewa di Malaysia.

Jika nak dibandingkan di negara-negara pengguna babi di Barat ataupun Timur. penternak babi dikawal dengan peraturan yang ketat dan penggantungan lesen akan dikenakan serta-merta. Pada Bulan September lepas, kerajaan Ireland telah mengarahkan lebih dari 100,000 ekor babi dimusnahkan dengan sebab kesihatan, tanpa ada tunjuk perasaan atau penggantungan kepala babi di mana-mana tempat!!

Penternakan babi adalah salah satu penternakan yang sangat memerlukan kelolaan kesihatan yang tinggi memandangkan penyakit yang cepat merebak di antara binatang (seperti Salmonella dan streptococcal) dan yang lebih merbahaya dan paling banyak ialah dari binatang ke manusia (’zoonoses’ seperti FMD, PMWS, PRRS, swine fever,encephalitis dan sebagainya). Di United Kingdom, setiap pemelihara dan penternak babi diwajibkan mendaftar dengan kerajaan dan buat masa ini dianggarkan ada sebanyak 5 million babi di mana pemantauan dibuat setiap masa.

Agaknya mereka ini lebih bijaksana telah belajar dari sejarah bertulis dari tamadun bertulis greek dan lain lain yang telah menerima akibat penyakit yang berasal dari babi.

Yang menjadi kemusykilan saya ialah bagaimana mungkin sebuah negara Islam boleh membenarkan penternakan babi sehingga menjadi isu yang melibatkan kesihatan dan ketenteraman rakyat. Saya rasa penternakan babi harus dihentikan sama sekali dan jika ada rakyat yang ingin memakannya ia boleh diimport sahaja. Dengan cara ini kita boleh mengawal keselamatan & kebersihan dengan lebih ketat.

Bayangkan hampir sepuluh tahun lalu (setakat Mac 1999) lebih dari 100 orang mati akibat Japanese encephalitis & Hendra-like virus (sekarang di gelar Nipah virus). Bolehkah kita lupakan apa yang telah berlaku? Bukankah ia seharusnya menjadi pengajaran dan peringatan bersama.Ini bukti kebangangan dan kekalahan kita terhadap pengguna babi yang tidak berakal dan lebih mementingkan diri serta sangat perkauman. Selaku mereka yang ingin memerangi kita, lebih mementingkan keuntungan berbanding kesihatan dan keselamatan negara keseluruhannya!!

Saya ingin menekankan bahawa perjuangan memerlukan pengorbanan dan pengorbanan memerlukan wang ringgit, masa dan tenaga. Jangan sampai kita membuat keputusan untuk membiarkan pemasalaah penternakan babi hanya dengan mengukur dari wang ringgit atau untung rugi sahaja.

Selamat berjuang...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here