Rabu, 21 Januari 2009

kuasa wang

Belajar rajin2 nanti dapat kerja bagus. Adalah motivasi jangka pendek kepada kanak2 yang otaknya masih sempit. Nak bagi penerangan lengkap Kang jadi makin x(tak) faham budak budak ni.

Belajar merupakan proses berterusan tanpa akhir dalam hidup ini. Ia Ibarat bekalan makanan bagi otak agar sihat dan berkerja. Ini dapat dilihat bahawa orang tua yang cepat nyayok ialah orang tua yang kurang suka menggunakan otak. Banyak melepak dan panjang angan2.

Di Malaysia ni, mentality majikan masih kurang. Yang banyak mentality perkerja.. termasuk aku sekali. Masih selesa dengan janji dan kontrak yang terjamin dapat kerja dengan berpendapatan sehingga berusia 55-58 tahun.

Mentality majikan ialah membuat duit berkerja untuk kita. Bukan kita berkerja untuk duit. Kebaikan orang yang berfikiran sebegini adalah dapat secara kreatif mewujudkan peluang perkerjaan yang orang bermentality makan gaji nak hidup macam aku.

Orang sebegini memang hidup penuh dengan risiko... Sebab tiada apa yang dalam dunia ini yang terjamin. Anda kena berfikir ke depan 1000 langkah ke depan. mereka ini adalah golongan yang berupaya menjayakan pepatah omputih "the best way to know future is to plan it"

Sebagai contoh, katakan anda nak memulakan perniagaan.. orang bermentality perkerjaan tentu terfikir mana nak cari modal??? tetapi mentality majikan akan menabur janji mencari pelabur dan perkerja dan membuka mata orang lain tentang peluang yang dia nampak...

mentality ini sebenarnya memerlukan rangkaian yang baik. dan puncak dari segalanya trust... kepercayaan orang lain terhadap kita. dan jauh lebih penting keupayaan otak yang hebat menganalisa suasana sehingga dengan bijak mencipta peluang.

Tetapi sekiranya, jenis Bangang.. tiada keupayaan menganalisa susasana atau persekitaran tetapi mahu duit berkerja untuk kita, maka siaplah risiko salah langkah dan sebagainya.

Bagaimanapun kita kena sentiasa bersyukur apa jua keupayaan kita. dan berdo'alah semasa naik kenderaan



Malaysia masih kurang orang yang berdaya fikiran seperti ini. Akibatnya kita terpaksa mendapatkan pelabur FDI(Foreign Direct Investment). Begitu juga negara-negara jiran-jiran kita. Mentality pekerja ini amat berbahaya jika jadi pemimpin. Mereka tidak boleh melihat menganalisa kesan jangka panjang melainkan kesan jangka pendek. keuntungan seketika. silap gaya negara pun boleh dijual.

Ini dapat dilihat bagaimana politik wang boleh menguasai suasana politik negara ini. Sudah pasti ia adalah pelaburan yang mengharapkan pulangan. Boleh Jadi dari anasir-anasir luar yang tidak berniat baik dengan Negara. Maka jadilah negara kita seperti sekarang. Pulau Batu Putih terjual kepada Singapura. Wujudnya Pelbagai peraturan yang banyak menyenangkan warga Singapura dan menekan warga tempatan.



Semua ini menimbulkan tandatanya dan persoalan serta buruk sangka terhadap kepimpinan Negara.

Thailand... SHINAWATRA melalui politik rasuah pengundi telah berjaya naik menjadi PM. Sehingga akhir-akhirnya ia melakukan banyak polisi menjual syarikat-syarikat kepada syarikat Singapura. Perkara ini cepat dihidu oleh Maharaja Thailand dan segera satu pemberontakan diatur dan menjatuhkannya. Naik pulak Samak.. konco Thaksin Shinatwara, juga digulingkan.

Begitu juga, Israel sebelum ia berani menyerang Jaluran GHAZAA, segalanya dimulai dengan kehancuran Iraq dan Afghanistan Taliban. Alangkah jauh sebelum Ghazaa jadi mangsa. musuh perlu dilemahkan dengan wang dahulu barulah kemenangan adalah mutlak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here