Jumaat, 30 Januari 2009

Exam Oriented Mentality

Pendidikan berorientasikan peperiksaan. Satu cara cemerlang untuk dapat straight A dalam apa jua peperiksaan atau CGPA yang tinggi. Ianya mudah anda hanya perlu rajin buat soalan soalan lepas tanpa perlu faham kekarutan atau isi ilmu tersebut.

Skill yang perlu ada adalah spot soalan. menjangka soalan yang akan keluar. Ia ibarat satu perjudian. Ilmu bukanlah untuk diguna dengan kreatif untuk kehidupan atau manfaat sesama manusia. tetapi untuk mendapat sekeping kertas kebanggaan dan ujub atau hairan terhadap diri.

Maka bersepahlah rakyat ini.. yang tidak berupaya untuk kreatif dari ilmu yang diperolehi mencipta manfaat yang berguna kepada Negara. Kebergantungan kepada Guru sebagai sumber ilmu, tidak boleh dicabar... maksum menjadi tradisi tang tersendiri.

Kini episod itu tinggal kenangan bila dunia langit terbu ka mengancam masuk. Kemahiran Ilmu bukan lagi boleh diukur dgn sepahan sampahan helaian kertas. Lahirlah jutawan seperti mana mereka yang suka meneroka kritis dunia tanpa sekatan sempadan ini.

Bill gates antara jutawan yang membakul sampahkan sistem exam oriented ini.. dan menghargai ilmu secara bijaksana tanpa menjadi robot yang terhibur dengan mimpi-mimpi ilusi dongengan guru-guru, pengajar2 atau pakar-pakar zamannya.

Kepompong mimpi ini, akan terus mengcengkam diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here