Khamis, 23 April 2020

3(Tiga) Langkah Menjadikan Objektif Anda Lebih LENGKAP



Objektif SMART  (or… specific, measurable, agreed, attainable and achievable, realistic and resourced, time-bound)  akan membantu anda mengutamakan pekerjaan, memantau kemajuan dan mera'ikan pencapaian orang. Menjaga hal-hal dalam SMART membantu orang memberi tumpuan kepada perkara penting dan apa yang perlu dilakukan.

Ini menjadikan pencapaian objektif menjadi nyata dan meletakkan kemungkinan dalam genggaman semua orang. Dan mari kita hadapi - kita semua menyukai perasaan mencapai pencapaian itu. Memastikan objektif setiap ahli organisasi sesuai dengan rancangan perniagaan organisasi adalah kuncinya. Ikuti langkah berikut untuk menetapkan objektif SMART:


Langkah 1: Kenal pasti keutamaan anda

Lihatlah visi yang telah anda tetapkan untuk organisasi anda dan pertimbangkan bidang utama mana yang menjadi keutamaan:

Kewangan - peningkatan jualan, pemotongan perbelanjaan, margin keuntungan yang lebih baik
Produk atau perkhidmatan - meningkatkan produk atau perkhidmatan yang ada agar sesuai dengan kehendak pelanggan anda, mengembangkan produk atau perkhidmatan baru
Kualiti - memperkenalkan proses kualiti baru atau mencapai akreditasi ke standard kualiti
Pelanggan - menarik pelanggan baru atau meningkatkan kepuasan pelanggan
Personel dan pembangunan - merekrut pakar baru atau meningkatkan kemahiran pekerja yang ada
Operasi - memperkenalkan teknologi maklumat baru atau menaik taraf premis

Anda mungkin mendapati anda mempunyai senarai panjang, jadi utamakan. Objektif 1 yang manakah paling penting?

Langkah 2: Pastikan objektif anda lebih cerdas

Ambil keutamaan anda dan buat objektif SMART dari masing-masing. Jadikan setiap keutamaan menjadi pernyataan yang ringkas dan jalankan melalui ujian SMART.

Untuk setiap objektif tanyakan pada diri anda apakah itu:

Khusus. Istimewa
Adakah semua orang akan dapat memahaminya? Objektif yang tidak jelas membawa kepada hasil yang buruk

Boleh diukur.
Sasaran yang jelas membolehkan anda mengukur sama ada anda membuat kemajuan yang anda jangkakan atau jangkakan

Bolehcapai, dapat dicapai dan dicapai.
Objektif mesti dipersetujui supaya orang anda dapat memilikinya. Mereka mesti dapat dicapai dan dicapai oleh orang yang anda minta untuk memenuhi objektif

Realistik dan mempunyai sumber.
 Memandangkan sumber anda dan iklim semasa, adakah objektif anda realistik? Adakah anda mempunyai sumber (masa, wang dan peralatan) untuk mewujudkannya?

Masa terikat.
Anda mesti menetapkan jangka masa yang jelas untuk objektif agar orang yang berusaha mencapai objektif jelas bila harus dicapai
Objektif hanya akan berguna sekiranya lulus ujian SMART. Sekiranya tidak lulus, ubahlah sehingga berjaya.

Contoh objektif SMART: ‘Untuk mencapai keuntungan bersih 15% menjelang 31 Mac’, ‘untuk menjana 20% pendapatan dari penjualan dalam talian sebelum 31 Disember’ atau ‘untuk merekrut tiga orang baru ke pasukan pemasaran pada awal Januari untuk liputan lebih baik’.

Langkah 3: Pastikan objektif anda sesuai dan diberikan kepada orang yang tepat

Setelah anda mencapai objektif, berikan mereka pengertian akal sehat dan pastikan objektif sesuai untuk membentuk strategi yang disatukan.

Setelah anda memutuskan objektif SMART anda, masukkannya ke dalam format yang memudahkan anda menyemak, mengemas kini dan gunakan secara terringkas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here