Jumaat, 18 Disember 2009

Racism

Saya teringat kebencian kaum bukan melayu terhadap kaum melayu kononnya tidak mendapat peluang pendidikan yang sama dengan mereka. Manakala Alasan penggubal DEB adalah punca terjadinya 13 Mei 1969. adalah kerana ketidakseimbangan komposisi kaum dalam bidang2 tertentu menjadikan punca terjadinya tragedi perkauman tersebut.

Realitinya kaum cina yang suka mengasingkan diri dari sistem pendidikan kebangsaan. Mereka mungkin tidak mahu bercampur dengan bangsa melayu dalam pendidikan awal dalam sistem pendidikan kebangsaan kerana kononnya dikhuatiri terpengaruh dengan pola pemikiran malas dan tidak berguna bangsa melayu. Atau terlalu taksub dengan budaya asal negara mereka yang tidak bawa ke mana.

Saya bercampur dengan kaum cina di sekolah hanya setelah bersekolah di Vokasional Kuala Kangsar. Mereka dilewatkan setahun kerana memasuki kelas peralihan. jadi mereka tua lebih setahun. Mereka agak peramah cuba sedikit ego sebab lebih tua setahun. Mereka agak lemah dalam pelajaran maka sebab itulah mereka dimasukkan ke Vokasional Kuala Kangsar untuk kemahiran.

Tidak timbul masalah Racist atau kebencian.. cuma seingat saya ada seorang amoi yang agak pintar dalam kelas. kami berkerjasama dalam mengulangkaji dan melakukan amali-amali bengkel. Dia mendapat keputusan SPM(V) yang baik. cuma ibunya berkata peluang agak terhad untuk dia menyambung pelajaran kerana beliau adalah Cina. Bagi pendapat saya, persaingannya adalah sesama mereka dalam mengejar kuota yang ditetapkan untuk kaum cina. Saya rasa agak pelik sebab realitynya walaupun kononnnya ramai kaum melayu diberi keistimewaan kononnya d universiti tetapi tidak menghasilkan apa-apa dalam dunia persaingan kerjaya yang sebenar.

Polisi ini menurut kawan cina saya adalah baik untuk kaum cina supaya memotivasikan diri mereka kerja kuat dan menjadi lebih baik. Adat bagi manusia yang terlalu dimanjakan tentu sahaja akan merosak diri.

Bagi pendapat saya, Sistem atau polisi tidak menjamin apa-apa. Yang penting diri sendiri dalam meneroka dunia sebenar. Berada di University atau tidak bukanlah menjamin kejayaan di dunia kerjaya yang sebenar. begitu juga cgpa yang tinggi atau tidak. Semua itu bukan ukuran yang tepat dalam memahami reality kebolehan seseorang dalam untuk berjaya dalam dunia sebenar. Ia dari diri sendiri yang sanggup gunakan apa yang ada bukan asyik merungut apa yang tiada!

Teringat kata arwah moyang "orang yang bangang akan membenci/tidak puas hati melihat kelebihan orang lain dan asyik merungut kekurangan diri atau apa yang tiada. tetapi orang yang bijak adalah suka melihat kelebihan orang lain dan tahu menggunakan apa yang ada untuk membawa kebaikan diri sendiri dan untuk semua."

mari kita lihat orang yang bangang berbicara ;


Reality ini dapat dilihat sepertimana Benua Afrika sebuah negara paling kaya dari segi hasil bumi, emas yang banyak intan permata dan sebagainya namun ia tidak menjamin kebahagiaan warganya. Mereka asyik berperang berebut harta sesama mereka. Jurang kekayaan yang jauh juga menyebabkan kebuluran yang teruk dan adakah tiada kemanusiaan di hati mereka...? menjadikan tempat mereka sebagai tidak selamat. Ini dinyatakan rakan saya dari Tanzania tentang suasana masyarakatnya yang suka merompak dan membunuh demi duit.

Berbeza di Negara-negara yang maju dan aman damai, yang kurang hasil buminya.. malahan terpaksa membeli galian dari negara-negara porak poranda ini... jurang kekayaan tidaklah terlalu jauh. kerana pengagihan yang tidak terlalu tamak dan jenayah juga kurang.

Di Malaysia ini sendiri, Golongan terdesak ini semakin mula wujud dan ramai. meletakkan dan menghimpun kekayaan secara tamak sehingga pengagihan kekayaan mula dilihat tidak selamat. Ini secara tidak langsung mewujudkan golongan bangang terdesak yang kelak akan mewujudkan jenayah dan huru hara. Indeks Jenayah juga meningkat. Bayangkan golongan bangang ini menjadi tersempit di Malaysia. Sudah pasti negara akan menjadi huru-hara. Ini adalah kerana golongan bangang yang hanya pandai merungut ini tentu sahaja menjadi lebih teruk dan berbahaya dengan keamanan di Malaysia.

Berbeza dengan golongan pintar ditekan atau tidak diberi kelebihan. Mereka tentu dapat menggunakan apa yang ada untuk berjaya dengan ruang dan peluang yang sangat banyak di dunia nan sementara ini.

Panduan am buka cover (thermo amp) proton exora


Selepas solat jumaat, aku cuba cuba melihat cara nak buka laci tepi sebelah kiri kereta exora aku. Padaku amat penting untuk membuka mende ni disebabkan banyak benda boleh diselenggara DIY berkenaan, contohnya penapis Aircond atau dipanggil pollen filter. Ia adalah sisyem yang bagus menyelamatkan system compressor air cond.. jgn jadi seperti kawanku yang pakai avanza 1.3 yang tiada system ini bila tak hantar servis lama naya jer kena seribu lebih RM servis Toyota compressor air cond.


Mula-mula aku siasat pergerakkan mekanikal laci tersebut, memerhatikan cara dilekatkan dan sambungan engsel plastic yang sedia wujud. pastu aku berteori sendiri.. dan memutuskan untuk tarik engsel ketika laci dibuka maksimum. Ianya dilakukan dengan teknik tersebut berdasarkan pertimbangan bahawa rekabentuk dan coraknya memang ada kelegaan untuk buka dan cabut.

Dengan Diiringi bismillah dan doa akupun tarik engsel tersebut ternyata benar memang ia sepertimana teori/ilham yang dijangkakan. Syukurlah tiada apa yang patah.
Proses pembelajaran sendiriku(berkat bimbingan guru-guru sekolah dan universiti) setakat ini diberi petunjuk dan bimbingan Allahu rabbil 'alamin. Alhamdulillah.



Engsel yang berjaya dicabut


Seterusnya adalah penyangkut yang jadi mengawal had bukaan laci. Ia boleh dibuka dengan menyengetkan laci seperti ditunjukkan dalam gambar.


Kemudian sementara laci masih disengetkan dengan menggunakan jari aku tarik keluar sambungan pengawal had bukaan laci tersebut. Seperti ditunjukkan pada gambar.


Akhirnya laci tersebut berjaya direlaikan keluar. bolehlah kita menyelenggara apa-apa dibelakangnya.

Seterusnya...



inilah dia sensor yang dipanggil thermo sensor yang mengawal suhu dalam kereta exora kalau mender kecik ni rosak maka kita akan dapat sistem aircond yang tiba2 x sejuk dan akibat tiub aircond membentuk ais batu. atau dalam bahasa omputih freezing.... under waranty ni.. masih free.


nanti dah out of warranty kena beli atau buat sendiri sesnsor ni sendiri. siapa yang berminat tahu harganya. bolehlah print gambo ni. lepas tu tunjuk ke kedai spare part air cond dan tanya harga.

Selasa, 15 Disember 2009

Ahad, 6 Disember 2009

Sistem pembelian Petrol menggunakan MyCard

Utusan Malaysia hanya menyiarkan rancangan kerajaan untuk mengawal subsidi itu pada 2 Disember 2009 setelah disebarluas oleh individu tertentu di dunia siber dan forum.

Ini merupakan taktik lama dalam melihat maklumbalas yang bakal diterima sebelum prosedur kerja atau jalan kerja dijalankan. Buat sementara ini ia sedang dalam aplikasi tidak wajib di bawah tempoh percubaan di bawah program yang diusahakan oleh epetrol sdn bhd semenjak tahun 2003 lagi.

Perkara ini juga dibincangkan oleh beberapa media seperti thestar 16 September 2008

Kebaikannya semua dapat dilihat dan boleh ditambahbaik dari semasa ke semasa.

Namun ada beberapa perkara tidak jelas yang kerajaan perlukan dengan cara mengadakan khabar angin semoga menjadikannya sebagai perbincangan ramai maka secara tidak langsung dapat disenaraikan keburukan dan kebaikan yang boleh diperolehi dari pendapat-pendapat orang ramai dan lain lain medium yang ada di zaman ini.

Antara perkara-perkara negatif tersebut...(diperolehi melalui sungutan dan rungutan orang ramai melalui forum dan blog comment

- pegawai ATM yang tiada Mycard (Kad pengenalan tentera)
- penggunaan yang terlalu kerap dikhuatiri My card mudah rosak.
- masalah keselamatan semasa mengisi minyak dalam keadaan mudah diintip dan diserang.

sebarang komen tambahan dan ulasan amat dialu-alukan.

Selasa, 1 Disember 2009

Gatal dan Miang

Bayangkan Anda bukan lelaki kesukaan sesiapa pun... bujang dan bersendirian. Anda sering diburukkan dan sememangnya buruk... Namun anda diberi Allah perasaan mahu memiliki seseorang wanita.

Selaku manusia biasa anda gagal mengawal diri, mengganggu wanita yang anda minati. Lantas anda dihina dan dicerca dengan gelojoh yang sekali sekala datang.

Anda mengawal diri hentikan segalanya. Namun anda harus ingat! tersilap tingkah laku bukan mudah membuatkan sesiapa menjadi mangsa melupakannya. Lalu dia bercerita dan menghebohkan kesilapan atau keburukan anda.

Apakah anda dapat lakukan, melainkan belajar menerima kejahilan dan kebodohan anda dalam mencari seseorang. tergoda dengan godaan duniawi yang bukan milik atau jodoh anda.

Itulah salah satu bentuk ujian di dunia yang sementara ini. Orang lebih suka mencari dan melihat keburukan kita lebih dari kebaikan kita.

Apa pun perlahan-perlahan kita pelajari kenyataan dan menerima diri kita seadanya. Kita pasti berjaya dan gembira keadaan diri kita. Menyedari kekurangan kita adalah kelebihan Allah untuk kita.

Kita sewajarnya bersyukur dengan keringanan ujian Allah dari tarikan dunia dihina dan dicerca oleh pencinta duniawi. Kita dimatangkan dan tenang melalui kehidupan yang sememangnya seronok tanpa sibuk melayan karenah duniawi tanpa bertepi.

Selasa, 24 November 2009

ALZA - satu penilaian semula



Alza kereta Perodua MPV yang dinanti-nanti telah muncul dalam keadaan tergesa-gesa di mana tempahan terpaksa menunggu sehingga 3 bulan. Ini terlihat benar dengan dibuktikan lagi dengan janji salesman" yang model yang lebih baik akan keluar di bulan 3(Mac) pada tahun depan 2010 nanti.

Apakah penantian ini berbaloi?

Apakah akan wujud pembelian tergesa-gesa tanpa berfikir panjang oleh pengguna? Memancing pembeli taasub dan Ghairah adalah berbahaya pada imej kualiti dan cemerlang yang ingin dipaparkan oleh Perodua secara jangka panjang. Konsep asas teori perniagaan."Pengguna membeli bukanlah sebab murah, tetapi kerana keperluan" perlulah sangat diperhati dalam membaca pasaran yang sememangnya sukar diramal dan mencabar jiwa mentaliti usahawan tulen.

Inilah Dia! - Perodua Alza baru! Ramai paparazi atau blogger seperti Paul Tan telah mengekori pembangunan MPV ini semenjak mereka pertama kali mendapat berita kewujudannya pada awal 2008. Kononnya menurut laporan tidak rasmi, atau khabar-khabar angin, Toyota dan Daihatsu akan membangunkan satu MPV baru dan menjayakannya di Indonesia.

Bila Daihatsu Luxio MPV keluar ke pasaran, kita benar-benar mendapat satu kejutan gelaran Van bukan panggilan MPV seperti di Malaysia - Jelas ianya lebih daripada sebuah van. Jadi, supaya kita menunggu dengan sabar hingga Krismas tahun lepas (1998) apabila Toyota Passo Sette akhirnya telah diperkenalkan di Jepun. Hampir setahun kemudian(hujung 2009), model Perodua-badged(Alza) dengan harapan baru kepada pengguna dan peminat keluaran Perodua. Walaupun Rekod kualiti kerja yang menakutkan oleh Perodua dengan imej kereta Myvi yang paling banyak terbakar di Jalan Raya Malaysia(mungkin kesalahan pengguna memodifikasi pendawaian kereta tanpa tauliah atau pengetahuan?)

sumber dari club MyVi



Anda boleh search sendiri dengan google. Fakta ini menunjukkan budaya kerja rakyat tempatan atau produk dari pusat latihan di Malaysia atau budaya pengurusan dan penyeliaan yang terlalu longgar atau kelemahan kepimpinan negara dalam membuat sistem kerja dan pendidikan atau latihan vokasional?



Menyalahkan kerajaan bukanlah penyelesaian kerana budaya menyalahkan tanpa tindakan bijaksana setiap warganya kepada pembetulan kepada kesilapan tidak akan membawa apa-apa makna. Yang Kaya dan pandai main politik wang tetap kaya dan terus menekan rakyat bawah pengguna biasa dalam sistem kapitalist yang tidak berperikemanusiaan.

Manakala bagi kes model2 proton yang terbakar sendiri... Kononnya siasatan dilakukan menyatakan pengguna telah menggunakan minyak terlebih power seperti percampuran minyak nitro dll terhadap enjin tersebut. (Benarkah?)


Satu kajian dan siasatan yang rapi perlu dibuat mengenai kereta terbakar sendiri(tanpa sebab) ini!

Orang ramai yang masih bersahaja (bukanlah keperluan mendesak) untuk memiliki sebuah MPV dalam pasaran tentu berpendapat untuk menunggu projek D46T ini dilancarkan untuk satu masa yang lama juga.

Akhirnya, Majoriti rakyat dari negara ini, hanya mampu memikirkan sama ada dari Proton atau dari Perodua untuk memiliki MPV yang mampu menampung keluarga dan barangan sekaligus.

Ini kerana penawaran harga yang tinggi dari segi harga atau roadtax yang mahal kerana cc yang besar(2.0 ke atas) serta kualiti yang boleh diharap sesuai dengan harganya yang mampubeli mengikut kadar isirumah berpendapatan rendah dan sederhana(RM2000.00 sehingga 5000.00) yang sedang ditekan dengan pelbagai cukai tidak terurus oleh kerajaan BN sedia ada.

Ini adalah punca Hanya Perodua MPV dan Proton MPV mungkin menjadi pilihan pengguna di Malaysia...


Sebagai perbandingan umum

Di Jadual atas anda akan menemui satu perbandingan pelbagai MPV yang boleh didapati di pasaran Malaysia. Keluaran kuasa Alza dan berat sebenarnya adalah agak ala ala Avanza, yang bermaksud prestasi sepatutnya setanding. Alza dan Avanza sebenarnya menggunakan enjin 3SZ-VE sama walaupun Alza melintang dan Avanza membujur untuk pemasangan pemacu roda belakang.

Terdapat juga perbezaan dengan angka-angka kuasa menyebut nilai-nilai di atas untuk enjin Alza dan Avanzan, tetapi saya fikir ia adalah kerana Perodua memberi piawaian DIN mengira manakala nilai-nilai kuasa dalam Toyota adalah berbeza dari segi jenis ukuran.

Kepakaran perodua membaca pasaran untuk MPV adalah berdasarkan realiti pengguna Malaysia yang tidak mementingkan keselamatan dan kehebatan pemanduan dalam menentukan kenderaan yang ingin dibeli. Perodua juga lebih tersusun dalam pelaburan yang perlukan pertimbangan bijak dalam industri besar kereta bermodalkan besar kepada pengguna.

Manakala Proton yang banyak berkiblatkan barat dalam menilai trend pengguna seperti memikirkan faktor keselamatan dan "handling" adalah sangat jelas menunjukkan ia adalah trend peminat kereta di Eropah. Selain itu budaya perniagaan proton juga adalah terlalu menyediakan banyak variety sehingga membuat pengguna di Malaysia menjadi rambang mata.

Namun kualiti perkhidmatan lepas jualan tetap menjadi isu utama yang sering diremehkan oleh pengurusan Proton terhadap proses memotivasi kakitangan bawahannya atau vendor2 yang sentiasa oppurtunist jangka pendek.

Isnin, 23 November 2009

koleksi mimpi

Semalam 22 November 2009 lebih kurang 8 malam aku baru lepas selesai install motion sensor bertujuan untuk menghalau kera yang suka mengacau tong sampah rumah aku pada malam hari.. Sensor tersebut menyebabkan lampu pendarflour menyala bila pergerakan dikesan. jadi bila monyet/kera sampai lampu terus menyala jadi monyet/kera pun takut dan lari.

Seharian mengerjakan selain dari pendawaian yang memenatkan sebab kena panjat dan memasang pendawaian elektrik di tempat tinggi. (fuhh baru satu je sensor) pelarasan kepekaan sensor pun kena betul supaya sasaran mesti betul dan tidak boleh terlalu sensitif.

fasa kedua, photosensor untuk detect waktu malam dan siang.

Kerana kepenatan aku pun tidur awal. malam tu aku tidur awal.. bermimpi lah pula. Aku dan ISteri p melancung di Lata air yang diketahui berhantu.

Entah camna oleh kerana gangguan hantu yang memboringkan. kami berkeputusan untuk pulang segera. Jalan menjadi bahaya dan nyaris nak eksiden.

Setibanya di rumah pondok.. kera datang padaku nak ajarkan ayat yang sangat berguna. Aku tiba-tiba naik angin marah pada kera tersebut yang menyerupai muka lelaki tua yang bantut. Aku cakap "ni mesti syirik percaya pada ayat nanti aku main ikut apa yang kau cakap naya jer aku syirik!", jerkah aku pada kera tersebut... dia pun nampak selamba dan cuba memujuk dengan berkata "Mungkin ia kata2 yang baik dan elok"

"OK, jika kau dari perkara yang baik.. mari dengarkan bacaan ayat Qursi dariku?" Maka aku pun membacakan surah Ayat Al Qursi sehinggalah surat ayat terakhir dengan menguatkan menyembur bunyi "hif"zuhumma wa huhal aliyul Azzim.

Dia kelihatan terkejut dan ketakutan dan lari menghilangkan diri. lalu aku terjaga dan meneruskan bacaan ayat Qursi...

Tarikh hari ini

slow connection? click here