Sabtu, 2 Februari 2008

Membangunkan Animasi

dikutip daripada zsuperxtreme... Zainal Abdul Qahar

Perisian UNTUK MENGIKUTI TUTORIAL

1. Irrlicht 1.2 (Free)
Digunakan untuk enjin game
http://irrlicht.sourceforge.net/

2. Dev-C++ 4.9.9.2 (Free)
Digunakan untuk kompil game
http://sourceforge.net/projects/dev-cpp/

3. Anima8or (Free)
Digunakan untuk buat model
http://www.anim8or.com/main/index.html

4. G.I.M.P (Free)
Digunakan untuk lukis texture dan fx
http://www.gimp.org/

Dlm tutorial nie ada guna 3dsmax, tapi tak digalakkan sbb license. Just guna 3dsmax utk mudah buat tutorial. Cara kat Anima8or sama je, just different gui.

ASAS GRAFIK (LEVEL TUTORIAL : TERLALU MUDAH)

Ok semua tau yang grafik buat game nie mempunyai dua konsep 2d dgn 3d. Tapi mcm mana konsep ini dilaksanakan dalam game? Ok seperti yang kita ketahui 2d nie adalah imej yang rata, boleh dilihat dari depan sahaja (x,y). Manakala 3d adalah objek yang dibentuk melalui vertex-vertex pada (x,y,z) dan mempunyai permukaan normal dan setiap permukaan 3d terdiri dari imej (texture) yang menyebabkan objek itu kelihatan 3 dimensi.

VERTEX = Titik biru

Kenapa vertex ini penting dalam pembinaan game? Bukankah "Senang sahaja guna 3dsmax utk create vertex". Ok, jawapannya dengan mengenali vertex lebih mendalam, game developer boleh menguruskan UVW, BONE, COLLISION, TEXTURE, dan bermacam-macam lagi... jadi vertex ini bukan sekadar membuat box sahaja dan nilai penggunaan vertex ini perlu difahami sebelum langkah seterusnya. Maka adalah amat penting bagi game programmer mengenali apa itu vertex.

Ini adalah 2d imej yang dilukis oleh hackezz

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here