ENJIN GRAFIK (LEVEL TUTORIAL : MUDAH)
Ok setelah kita ketahui basic startup Directx guna VB, mari kita samakan dengan enjin irrlicht percuma nie... kita takkan guna core programming, sbb terlalu susah untuk beginner, jd kita proceed dengan irrlicht supaya korang mudah faham. Irrlicht nie menggunakan C++.
//Memulakan irrlicht
#include
using namespace irr;
using namespace core;
using namespace scene;
using namespace video;
using namespace io;
using namespace gui;
//Menggunakan library irrlicht
#pragma comment(lib, "Irrlicht.lib")
int main()
{
//Menyediakan satu permukaan pada skrin untuk rendering
IrrlichtDevice *device =createDevice(EDT_SOFTWARE, dimension2d
device->setWindowCaption("Hello Dunia Putera");
//Menentukan resolusi skrin komputer
IVideoDriver* driver = device->getVideoDriver();
//Pengurusan dalam game
ISceneManager* smgr = device->getSceneManager();
//Antaramuka game
IGUIEnvironment* guienv = device->getGUIEnvironment();
//Letak text pada antaramuka iaitu pada guienv
guienv->addStaticText(L"Hello geng putera, jom rock",rect
//Menambahkah model ke dalam game
IAnimatedMesh* mesh = smgr->getMesh("../../media/kotak.md2");
IAnimatedMeshSceneNode* node = smgr->addAnimatedMeshSceneNode( mesh );
//Meletakkan texture pada model tadi
if (node)
{
node->setMaterialFlag(EMF_LIGHTING, false);
node->setFrameLoop(0, 310);
node->setMaterialTexture( 0, driver->getTexture("../../media/kotak.bmp") );
}
//meletakkan camera dalam ruangan game, iaitu view player
smgr->addCameraSceneNode(0, vector3df(0,30,-40), vector3df(0,5,0));
// RENDER, lukis apa yang kita dah set ke dalam game
while(device->run()){
driver->beginScene(true, true, SColor(0,200,200,200));
smgr->drawAll(); //Lukis 3 dimensi game
guienv->drawAll(); //Lukis paparan 2d game
driver->endScene(); //Bagitau driver takat tu je, pastu render
}
//Padam
device->drop();
return 0;
}
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.