Jumaat, 27 Disember 2013

motivasi: gunakan ilmu supaya ia berguna

1. Ini adalah syair pujian kepada semua pelajar yang telah pernah mendapat B, C, D (dan kadang-kadang walaupun gagal) . Ia adalah satu pengakuan kepada kanak-kanak yang dikira bilangan yang tepat mata yang mereka diperlukan untuk mendapatkan pada akhir mereka untuk lulus. Ini adalah untuk semua anak-anak yang tidak mendapat kredit tambahan atau mendapatkan diletakkan pada roll kehormatan. Selepas beberapa tahun kekurangan dan sepanjang hayat rasa rata-rata dan seberapa , masa anda telah datang. Seseorang akhirnya di sini untuk memberitahu anda bahawa walaupun GPA anda lebih rendah daripada 1.2, anda boleh menjadi hebat.

2.  Bertahun-tahun, masyarakat telah meletakkan stigma keji besar pada gred buruk dan penting hangat pada gred baik. Ada naluri berkecenderungan untuk berusaha untuk mencapai A dan membuang apa-apa yang lebih rendah ke sisi, untuk sifatkan sebagai tidak berbaloi. Nah, itulah masanya untuk biarkan anak-anak mengetahui bahawa ia biasa je tidak menjadi seorang pelajar A, ia biasa je untuk gagal. Sebab inilah satu rahsia generasi tua tidak sanggup untuk dedahkan kepada anda: ia tak apa.

 Segalanya tidak penting melainkan sikap untuk membina atau mendapatkan kemahiran yang melakukan perkara : pengalaman hidup .

Apa guna segala gred A jika ia membentuk diri anda menjadi seorang yang tidak bermasyarakat akibat segala usaha ditumpukan untuk memahami sesuatu yang tidak penting untuk diri dan kerja semasa?

Menghafal segala fakta tanpa dapat anda gunakan untuk kehidupan seharian samada menjadi panduan membentuk diri anda atau masyarakat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here