Jumaat, 1 Jun 2012

Pengajaran dari kisah Pak Pandir

Bila kita diceritakan tentang kisah Pak Pandir. kita boleh  lah ketawa terbahak-bahak. Tapi tidak sedarkah ia sebenarnya sindiran halus yang bertujuan memberi kesedaran pada pendengarnya.

Gambar Hiasan sahaja.

Sebagai misal kisah Pak Pandir membunuh anaknya dengan air hangat, kisah ini paling diingati pelajar-pelajar semasa saya bertanya kisah Pak Pandir apa yang paling diingati.

 Apa agaknya sindiran tersebut. jika kita renung-renungkan semula kenapakah Pak Pandir boleh salah faham dengan istilah air suam atau air panas suam kuku?

Sebenarnya ini adalah akibat dari mentaliti sepertimana resam kebanyakan kita atau orang melayu khususnya, budaya last minit untuk memahami sesuatu dalam melakukan kerja. 

Kenapa saya kata begitu? Tidakkah jelas bahawa punca utama atau
dapat dilihat daripada Pemahaman sesat / salah faham Pak Pandir dalam menafsir bagaimana yang dikatakan air panas suam kuku yang dimaksudkan Mak Andeh hingga menyebabkan kematian anaknya dengan begitu tragis?

Inilah akibat mentaliti last minit yang biasa diamalkan oleh pelajar-pelajar yang kurang berjaya. mereka cuba mempelajari sesuatu dengan cara saat2 akhir. akibatnya banyak salah faham dan kesesatan dalam memahami sesuatu kerja. risikonya mereka mungkin memiliki kesesatan ilmu yang membahayakan diri mereka sendiri.

Sepertimana kisah Pak Pandir juga, akibat dari tak mau ambil tahu bagaimana anak2 orang lain dimandikan kerana merasakan tidak penting untuk diketahui semasa ia belum ada anak. Oleh itu, Bila menghadapi masalah tersebut atau telah dikurniakan anak baru nak buat dengan segera maka terjadilah salah / sesat fahaman.

Sebagai bandingan bila masa belajar kita tidak belajar betul2 mengulangkaji. maka akibatnya bila masuk dunia kerja. bila mana masalah yang telah diterangkan dalam kelas yang tidak diambil berat. maka bila ia terjadi maka boleh jadi tindakan kita yang berdasarkan kesesatan kita dalam ilmu boleh membahayakan kita sendiri dan rakan sekerja. Its is too dangerous to work with dumb.

3 ulasan:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here