Ahad, 23 Oktober 2011

Model Domain

Abstract
Model domain digunakan secara meluas sebagai sumber inspirasi bagi mereka bentuk perisian objek, dan akan menjadi input yang diperlukan untuk beberapa artifak berikutnya dibincangkan dalam blog ini. Oleh itu, adalah penting untuk membaca bab ini jika subjek domain pemodelan tidak dibiasakan lagi.

Model domain menggambarkan bermakna (kepada pemodel2) konsep dalam kelas domain masalah, ia adalah artifak yang paling penting untuk mewujudkan semasa OOA (Objek-Oriented Analysis). Blog kali ini meneroka kemahiran pengenalan dalam mewujudkan model domain (domain model).

Dua bab yang berikut berkembang pada kemahiran pemodelan domain  menambah sifat2 (attributes) dan kesatuan (associations).

Mengenal pasti satu set yang kaya objek atau kelas konsep adalah di tengah-tengah analisis objek-ori-ented, dan cukup berbaloi dari segi ganjaran semasa reka bentuk  dan pelaksanaan kerja.

Pengecaman kelas konsep adalah sebahagian daripada penyiasatan masalah domain. UML (Unified Model Language) mengandungi notasi dalam bentuk gambar rajah kelas untuk menggambarkan model domain.

Kata kunci

Model domain adalah perwakilan kelas konsep dunia sebenar, bukan perisian komponen. Ia bukan satu set gambar rajah yang menerangkan kelas perisian, atau objek perisian dengan tanggungjawab.


Objektif



  • Mengenal pasti kelas konsep yang berkaitan dengan ulangan (iteration) keperluan semasa.




  • Buat model domain awal.




  • Membezakan di antara ciri-ciri(attributes) yang betul dan tidak betul.




  • Tambah kelas spesifikasi konsep, bila sesuai.




  • Banding dan bezajelas pandangan konsep dan pelaksanaan.




  • Domain adalah gabungan perkataan "do"=buat dan "main"="utama" atau boleh kata juga kawasan di bawah kekuasaan; bidang di bawah kawalan.

    Maka Model Domain bolehlah dikatakan sebagai model kawalan sesuatu kerja atau kawasan atau apa sahaja yang dikatakan kerja utama.



     




    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan

    Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

    Tarikh hari ini

    slow connection? click here