Isnin, 24 Oktober 2011

Domain Model 1

Penerangan utama mengenai langkah berorientasikan objek dalam analisis atau penyiasatan adalah penguraian domain berkepentingan ke dalam konsep kelas individu atau  konsep individu objek -- perkara yang kita sedari.

 Model domain adalah perwakilan penglihatan (visual) kelas konsep  atau objek dunia sebenar dalam domain kepentingan [MO95, Fowler96].

 Mereka juga telah dipanggil konsep model (pelbagai istilah), model objek domain, dan objek analisis models.

 UP (unified Process) mentakrifkan Model Domain sebagai salah satu artifak yang boleh diwujudkan dalam 
aliran kerja Pemodelan Perniagaan.

 Menggunakan UML(Unified Modelling Language) tatatanda (notation), model domain digambarkan dengan satu set kelas diagram di mana tiada operasi ditakrifkan. Ia boleh menunjukkan:

  1.  domain objek atau kelas konsep (concept of domain object) <-- pada rajah 10.1
  2. kesatuan antara kelas konsep (association)
  3. sifat-sifat kelas konsep (attributes)
Sebagai contoh, Rajah 10.1 menunjukkan model domain separa. Ia menggambarkan bahawa kelas konsep bayaran dan Jualan adalah ketara dalam domain ini, bahawa bayaran yang berkaitan dengan jualan dalam cara yang bermakna kepada nota, dan bahawa Jual ada tarikh dan masa. Butir-butir tatatanda tidak penting pada masa ini.


rajah 10.1 - Rajah 10.1 domain model separa- sebuah kamus visual. Nombor-nombor pada setiap akhir garisan menunjukkan kepelbagaian, seperti yang diterangkan dalam sub-bab berikutnya

KUNCI IDEA: Model Domain -- Sebuah Kamus Visual yang Abstract.

Perhatikan rajah 10.1 sebentar, Ia memperlihatkan dan mengaitkan beberapa perkataan atau kelas konsep dalam domain. Ia juga menggambarkan sebuah abstract konsep kelas, kerana terdapat banyak perkara yang boleh berkomunikasi tentang Pendaftaran, jualan, dan sebagainya. Model ini memaparkan gambaran yang separa, atau abstraks, dan  mengabaikan butir-butiran yang tidak menarik (kepada tukang2 model) .

Maklumat ia menggambarkan (menggunakan notasi UML) sebagai alternatif boleh mempunyai disampaikan dalam bentuk prosa (bahasa biasa), dalam pernyataan dalam Glosari atau di tempat lain. Tetapi ia adalah mudah untuk memahami unsur-unsur diskret(perwakilan yang jelas berasingan atau bersendirian) dan hubungan mereka ini dalam bentuk bahasa penglihatan (visual language), oleh kerana peratusan penting otak dalam menyertai proses penglihatan - ia  adalah kekuatan manusia.

Oleh itu, model domain boleh dianggap sebagai kamus visual abstrak sepatutnya diberi perhatian serius (noteworthy), perbendaharaan kata domain, dan kandungan maklumat domain.
 
Model Domain BUKAN Model Komponen Perisian!
 
 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here