Khamis, 9 April 2009

DIY- servis Microwave...

6 April 2009 - 6:30 petang... teringat tentang Microwave oven yang jammed di bahagian controller digital. Hmmm symptomnya simple jer.. bila "power onn" ada bunyi beep berterusan seperti ditekan-tekan... disyaki ada serangga seperti lipas menginap di situ...




Jadi, kita kena sediakan beberapa peralatan seperti

- Pemutar skru elektrik rechargeble 18V
- Laci kecil atau tempat letak skru yang sesuai
- KAMERA Digital 5 MP dengan digital zoom yang berkualiti
- Vacuum Cleaner dengan blower 1000W ke atas.
- tweezer atau lidi...atau berus gigi yang lama dan kering

Amaran Jika anda tiada asas keselamatan dan berupaya cam bahaya elektrik... jangan sama sekali melakukannya atau mencuba-cuba pengalaman saya menservis Peralatan elektronik bervoltan tinggi seperti microwave.

Pastikan bekalan kuasa tiada dan capasitor dinyahcas sebelum melakukan kerja.

1. buka casing... microwave tersebut perhatikan bagaimana ikatan dilakukan... selitan dan pergerakan mekanikal... pendawaian bumi jika ada. guna pemutar skru elektrik... kalau guna manual letihlah ada lebih kurang 10 - 30 skru kena buka. simpan dan asingkan skru dalam sesuatu kotak tertentu supaya dapat ingat asal usul skru yang biasanya bermacam-macam bebenang, panjang dan jenis.

2. Relai - dalam proses merelai pendawaian kad-kad elektronik terutama dari panel digital controller ada terlalu banyak kabel.

Jadi di sini peranan kamera yang disyaratkan. mampus nak ingat semua benda.. kerja menservis ni bukannya kerja setiap hari... jika kerja setiap hari takperla monyet sarkis pun boleh jadi mahir. layak ambil SKM... atau LPKKK

Walaupun ada kod warna tapi bila dah terlalu banyak sehingga lebih 300 pendawaian.. risiko kesilapan kena kurangkan.



Ambil gambar pendawaian sebelum dibuka menjadi rujukan bila hendak memasang semula.

3. Sembur dan Sedut... Hah nampak tu anak-anak lipas tu!!! banyaknya ada lebih kurang 10 ekor semuanya... jangan hempuk dan pukul sudah... habis jahanam microwave anda... sembur atau sedut celah-celah komponen elektronik atau apa sahaja celah yang ada kemungkinan sesuai dibuat sarang lipas.

4. Gunakan tweezer atau lidi...atau berus gigi yang lama dan kering bagi gertak lipas supaya lari keluar... jika lipas tu lari ke lantai.. jangan kasi can bunuh terus... sebab lipas ni cepat membiak.

Setelah selesai semua pasang kembali kepada asal... dan "power onn" alhamdullillah elok lagi microwave aku tu... memang kerja lipas.. oleh itu jaga kebersihan rumah hapuskan lipas sebelum ia menghapuskan barang-barang elektronik anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here