Ahad, 26 April 2009

Babi dan bahayanya

*Apa yang saya tulis adalah berdasarkan pengetahuan sendiri, sudah pasti tidak setepat pengetahuan dunia yg maha luas.


Babi adalah makhluk yang Allah jadikan dengan penuh kehebatan dari segi kejadiannya yg pintar dan cerdas pemikiran berbanding anjing. Kononnya, dari dongengan lama orang Melayu dan beberapa dongengan lama pelbagai etnik, ia berasal dari manusia berdosa. Ini dapat dilihat dari segi DNA nya yang sangat hampir sama dengan manusia Dan ia telah diharamkan pemakanannya sejak zaman sebelum kedatangan Islam lagi.

Kisah terkenal mengenai manusia menjadi babi dan monyet dalam peristiwa sabbath.

Dalam bahasa tertentu seperti English atau bahasa antarabangsa kini dipanggil Pig, atau hog atau swin. Semua itu merujuk kepada babi ternakan, manakala babi liar atau babi hutan dia dipanggil wild Boar....


Terdapat juga budaya tertentu babi juga bermakna kekayaan dan kesuburan.


Ia juga cepat berevolusi menjadi Babi hutan atau Celeng dalam bahasa Jawa. Babi merupakan makhluk yang juga mempunyai daya ketahanan yang tinggi terhadap penyakit sehingga ia boleh menjadi penyimpan pelbagai jenis virus dan tempat virus berevolusi menjadi lebih baik dengan izin Allah.


Sehubungan dengan itu, dikaitkan dengan patern DNA yg hampir sama menyebabkan manusia dan babi boleh berjangkit penyakit. Babi boleh menjadi punca pelbagai penyakit yang suatu masa nanti akan tiada ubat yng boleh dibuat.

Terkini H1N1 yang dikatakan berasal dari manusia yang berjangkit melalui burung. Terkini di Thailand wabak ini telah tiba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here