Ahad, 11 November 2007

jawapan pompuan berduit yg anti poligami

jawapan dengan sesak nafas di dada
cakap senang ler.Ukur ler baju kat badan sendiri dulu.
Mampu ker x mampu.
klu setakat nafkah batin jg keutamaan.
yg zahir terabai.pompuan mana berani dan sanggup berpoligami.
Klu setakat kawen 4 ikut sunnah nabi.
yg lain2 tak ikut.
baik x payah.
bhentikan.
jangan permainkan perasaan wanita.
yg sorang tu pun x terlayan karenahnya.

bkn pompuan x paham poligami
tp somi tu sendiri x mampu.
dan x patut dan x layak berpoligami.

jawapan dengan nada hasad dan emosi budaya umpat mengumpat(dengki la tu)
Assalammualaikum. ....aku ambil kesempatan mengucapkan selamat hari raya dan maaf zahir bathin walaupun masih belum kenal mengenali antara satu sama lain.

Aku sebenarnya terpanggil apabila membaca hampir kesemua komen dan pandangan tajuk ini....tajuknya serius..adakalanya didebatkan seakan-akan menjadi kelakar lak...kot masuk ruangan kelakar...so nampak kelakar la...

Aku seorang isteri....x marah kalu suami nak berpoligami. ...dulu aku mungkin marah....melenting. ..hujungnya pasti merajuk...tapi la ni...aku rasa aku mampu bersahaja kalu suami aku berhajat menyuarakan keinginannya utk berpoligami. ...hairan! !!

Tak ader apa yg nak dihairankan. ...terlalu banyak contoh dan teladan di sekitar kita...ada mata pandang...ada telinga dengar...ada mulut baca....kalu tak der apa-apa muhassabah diri sakan-sakan. ...siapa? ...apa?.. ..ader macam2...baik artis...pemimpin. ...org kaya...org ternama...sebut ajer...waimma mereka yg bergelar ustadz pun....walau kat maner pun...pasti ader cerita....tambah lak gan teknologi yang bercambah... aper yg nak disorok semuanyer..tersingk ap....so. ..aku nak marah ke?

Aku takkan marah....sebab. ..semua yg kat atas tu dah jadi contoh....kalu nak buat...hah.. .buat...2 ker...3ker.. .waimma 4ker....ikut suker ler....aku tetap aku...nak suruh kompromi...nanti dulu....kat maner yg aku harus kompromi.... sekarang aku kena belanja 100% kat rumah aku...dari bayar bil sampai ke belanja anak-anak... .sebab... .kau dah ader tanggunggan yg lain....so.. .kau bole cakap benda yg sama kat yg ke-2 sebab kau dah ader yg ke-3 dan seterusnya cakap benda yg sama kat yg ke-3 sebab kau dah ader yg ke-4....
memang nampak senang dan mudah...aman dan harmoni...cerita kat aku...ayat al Quran yg maner berikan maksud yg sedemikian lunak....jgn main2...part poligami semua nak jadi nabi...kalu bole tunjukkan kat aku satu manusia yg berpoligami hari ini yg mirip gan kehidupan Nabi Muhammmad SAW aku tabik....isteri- isteri nabi pun kadang kala memeningkan. ..so jgn kater isteri-isteri hari ini yg aku rase ramai yg celik huruf dr buta hurufnyer nak disuruh terima dan akur.....lihat sekeliling.. .gejala sosial yg berkembang biak mcm ulat taik...cuber cerita...berapa % yg bole dikaitkan dgn kesan poligami...ni yg nak dikaterkan menambah ummat Muhammmad...

Aku yakin sepenuhnyer. ...Nabi Muhammad tak mintak benda2 mcm ni...walaupun dia tau ini hakikat akhir zaman...aku cumer nak kata...aku jahil dalam bab agama....iman aku pun senipis kulit bawang....aku tak berhak nak ulas benda2 mcm ni....ilmu aku tak kesampaian.. .takut aku salah dan silap lagi parah....

Tapi aku nak kater...duduk jap depan cermin....takkan tak der cermin kat rumah....cermin diri kiter...lama- lama....cuber cari...sebenarnyer berapa tebal jeragat....berapa banyak jerawat....pori2 mana yg tergangga... .bintik2 itam maner yg busuk dan menanah....lepas tu buat keputusan... sesuai ker aku ni nak tambah make-up....ker. ..aku cumer menampal sampai berbopeng... sampai muntah lak orang lain tengok...tau aku kena repair...

Mari la...sama2 kiter muhassabah diri dan bentuk apa yg diamanahkan spy jdi kebanggaan Nabi Muhammad kat akhirat kelak....agar dapat la kiter sufa'atNyer. Wallahhualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here