Jumaat, 2 November 2007

Islam menurut pandanganku

Islam agama Selamat


Setiap orang mempunyai pandangan tersendiri tentang Islam. Ia ibarat si buta yang meraba gajah. Oleh kerana diraba dari sudut berbeza maka muncullah pandangan berbeza. Tiada siapa yang berhak mengaku paling faham tentang Islam melainkan Allah.

Allah hu yahdi man yasha'

Ini kerana, kita semua buta. firman Allah dalam surah al an'am ayat 103 La tudrikul absarowahuwal yudrikul absar rowahuwal latiful khabir...

yang bermaksud lebih kurang dalam bahasa melayu "...tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala penglihatan itu dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha luas Pekhabarannya".

Maka menyedari itu, sebagai seorang yang buta maka kita perlu mendengar sudut pandangan orang buta yang lain untuk memahami Islam dengan sebaik-baiknya. Pada masa yang sama merendah diri meminta petunjuk dari yang Maha Melihat.

Sesungguhnya dengan belas kasihanNya, yang memiliki mata kita semoga kita ditutup penglihatan sehingga tidak dapat melihat kebenaran.

Sebagaimana firman Allah dalam surah yaa sin ayat 9 -10.
waja'alna mimm baini aidihim saddaun wamin khalfihim saddannnfaakhsainahum fahum la---yubsirun. wasawaun 'alaihim a'anzartahun amlam tunzirhum la---- yukminun.

maksudnya lebih kurang dalam bahasa melayu.

dan diadakan di hadapan mereka dinding dan di belakang mereka dinding. maka mereka tidak dapat melihat. Sama sahaja samada kau beri peringatan atau tidak beri peringatan pada mereka, mereka tidak beriman.

Semoga kita tidak jadi golongan sedemikian.

akhir kata, catatan di atas ialah ulasan menurut cetusan fikiranku sendiri, sila rujuk orang yang berilmu agama di tempat berhampiran dengan tuan untuk kepastian. Dalam Al Qur'an itu ada ayat muhkammad dan ayat mutasyabihat. ayat muhkammad adalah ayat Al Qur'an yang wajib dan bertanggungjawab setiap orang Islam untuk memikirkan dan menjadi alat kemajuan diri, bangsa dan negara.

manakala Ayat Mutasyabihat adalah ayat yang diharamkan berbincang mengenainya melainkan orang yang condong menyesatkan orang lain. ini jelas dalam surah al 'imran ayat ke 7

Dia-lah yang menurunkan Al Kitab (Al Qur'an) kepada kamu. Di antara (isi) nya ada ayat-ayat yang muhkamaat itulah pokok-pokok isi Al Qur'an dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebagian ayat-ayat yang mutasyabihat untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari takwilnya, padahal tidak ada yang mengetahui takwilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: "Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyabihat, semuanya itu dari isi Tuhan kami." Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal.

inilah tanda akhir zaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here