salam,
bila kita bangunkan password dalam C atau apa2 program pun konsep asasnya ialah
mula
1. Ada 2 pembolehubah yang kita fikirkan iaitu pembolehubah yang nilainya dari pengguna dan pembolehubah yang ditetapkan nilainya sebagai betul.
2. Penentuan Datatypenya jenis apa? disini ada perbincangan besar yang ada baik dan buruknya. samada char string, char atau int atau float. jika char single msalahnya cuma terima satu aksara, manakala int atau float atau double hanya terima nombor. char string yang paling sesuai cuma masalahnya kita kena guna string command yang istimewa penggunaan "==" sebagai bandingan tidak diterima dalam string! strcmp(string1,string2)=0 sebuah pembolehubah menjadi nilai kepada perbandingan rumit yag dihasilkan.
3. Perbandingan nilai pembolehubah dimasukkkan pengguna dan pembolehubah yang ditetapkan nilainya.
4. penggunaan kawalan yang sesuai. semua jenis kawalan boleh digunakan samada if else, if else if, swicth case. dan juga while, do while.
5. output keputusan yang akan bertindak kepada password yang betul dan juga password yang salah.
tamat
di sini tempat aku simpan nota-nota lama mungkin dah obselete. karangan pribadi, khayalan dan imaginasi sendiri, Buat rujukan pribadi. Amaran semua yang dipaprkan tidak boleh dipertanggungjawabkan kesahihan.
Rabu, 2 Mac 2011
Selasa, 1 Mac 2011
mengelirukan dan menyusahkan
lain di assignment lain di tempat hantar...

lepas tu tanya e-tutor macam yakin jer jawab... tapi kenyataannya tidak... rakan sekelas pulak tiada yang dah hantar ke?
penyelesaian saya guna hyperlink ... tak taulah diterima atau tidak... kaedah free hosting.
jika pemeriksa nak sangat tengok lama web tu dia click ctrl click so akan download web.zip itu.
Ahad, 27 Februari 2011
link untuk web development
http://www.tedmontgomery.com/tutorial/headings.html
http://vadivel.blogspot.com/2004/02/closing-parent-window.html
http://www.ahfb2000.com/formsinputtypecheckbox.php
http://www.w3schools.com/vbScript/func_formatdatetime.asp
http://www.visualbasicscript.com/Sending-Value-to-Textbox-using-vbscript-m63788.aspx
http://www.functionx.com/vbscript/Lesson03.htm
http://vadivel.blogspot.com/2004/02/closing-parent-window.html
http://www.ahfb2000.com/formsinputtypecheckbox.php
http://www.w3schools.com/vbScript/func_formatdatetime.asp
http://www.visualbasicscript.com/Sending-Value-to-Textbox-using-vbscript-m63788.aspx
http://www.functionx.com/vbscript/Lesson03.htm
Sabtu, 26 Februari 2011
teka teki bebdak terencat akal
katakan ada 9 mancis membentuk kucing memadang ke kanan ... buat supaya ia pandang ke kiri pulak

jawapan

jawapan
Isnin, 21 Februari 2011
error handling dalam C programming
Dalam object oriented software kita boleh guna try dan catch
tapi dalam c program yang tidak di bawah ini cara error handling dalam C katakan anda nak masukkan nilai antara 1 hingga 1000.
/* Contoh penggunaan error handling dalam C */
#include <stdio.h>
#include <ctype.h>
#include <stdlib.h>
#define MAXBUFFERSIZE 80
void cleartoendofline( void ); /* ANSI function prototype */
void cleartoendofline( void ) /* memulakan function */
{
char ch;
ch = getchar();
while( ch != '\n' )
ch = getchar();
}
main()
{
char ch; /* urus input pengguna sebagai char dulu */
char buffer[MAXBUFFERSIZE]; /* uruskan saru barisan jer la */
int char_count; /* urus bilangan char */
int exit_flag = 0, number, sahPilih; /* segala jenis pengawal */
while( exit_flag == 0 )
{
sahPilih = 0;
while( sahPilih == 0 )
{
printf("masukan no antara 1 dan 1000\n");
ch = getchar();
char_count = 0;
while( (ch != '\n') && (char_count < MAXBUFFERSIZE)) {
buffer[char_count++] = ch;
ch = getchar();
}
buffer[char_count] = 0x00; /* null terminate buffer */
number = atoi( buffer );
if( (number < 1) || (number > 1000) )
printf("\007 degil ke?.Nombor yang dimasukkan antara 1-1000\n");
else
sahPilih = 1;
}
printf("\nPandai, No yang anda masukkan ialah:\n");
printf("%d\n", number);
sahPilih = 0;
while( sahPilih == 0 ) {
printf("lagi? (Y/T)?\n");
scanf(" %c", &ch );
ch = toupper( ch );
if((ch == 'Y') || (ch == 'T') )
sahPilih = 1;
else
printf("\007 Salah, pilihan yang tak sah ya (y) atau tidak(t) sahaja!\n");
cleartoendofline();
}
if( ch == 'T' ) exit_flag = 1;
}
}
tapi dalam c program yang tidak di bawah ini cara error handling dalam C katakan anda nak masukkan nilai antara 1 hingga 1000.
/* Contoh penggunaan error handling dalam C */
#include <stdio.h>
#include <ctype.h>
#include <stdlib.h>
#define MAXBUFFERSIZE 80
void cleartoendofline( void ); /* ANSI function prototype */
void cleartoendofline( void ) /* memulakan function */
{
char ch;
ch = getchar();
while( ch != '\n' )
ch = getchar();
}
main()
{
char ch; /* urus input pengguna sebagai char dulu */
char buffer[MAXBUFFERSIZE]; /* uruskan saru barisan jer la */
int char_count; /* urus bilangan char */
int exit_flag = 0, number, sahPilih; /* segala jenis pengawal */
while( exit_flag == 0 )
{
sahPilih = 0;
while( sahPilih == 0 )
{
printf("masukan no antara 1 dan 1000\n");
ch = getchar();
char_count = 0;
while( (ch != '\n') && (char_count < MAXBUFFERSIZE)) {
buffer[char_count++] = ch;
ch = getchar();
}
buffer[char_count] = 0x00; /* null terminate buffer */
number = atoi( buffer );
if( (number < 1) || (number > 1000) )
printf("\007 degil ke?.Nombor yang dimasukkan antara 1-1000\n");
else
sahPilih = 1;
}
printf("\nPandai, No yang anda masukkan ialah:\n");
printf("%d\n", number);
sahPilih = 0;
while( sahPilih == 0 ) {
printf("lagi? (Y/T)?\n");
scanf(" %c", &ch );
ch = toupper( ch );
if((ch == 'Y') || (ch == 'T') )
sahPilih = 1;
else
printf("\007 Salah, pilihan yang tak sah ya (y) atau tidak(t) sahaja!\n");
cleartoendofline();
}
if( ch == 'T' ) exit_flag = 1;
}
}
Selasa, 15 Februari 2011
Sistem nombor bahasaku

bahasaku adalah bahasa turun temurun yang tidak dipakai lagi dalam keluargaku. Ia hanya bahasa lama yang dilupakan. bahasa agak ringkas kerana ia bahasa yang digunakan di atas kapal pelayaran (jong). berbeza bahasa melayu di darat, ia perlu ringkas kerana komunikasi perlu pantas dan cepat. manakala bahasa melayu darat banyak dipengaruhi dengan bahasa sanskrit kut.
pengiraan
es - satu -
de - dua
le - tiga
ep - empat
em - lima
ne - enam
ejh -tujuh
er - lapan
ez - sembilan
Soh - Sepuluh
Sos - Sebelas
Sot/sod - dua belas
Sol - tiga belas
Sop - empat belas
som - lima belas
Son - enam belas
Soj - tujuh belas
Sore - lapan belas
Soze = Sembilan belas
Doh -duapuluh
Dos - dua puluh satu
Dod - dua puluh dua
Dot - dua puluh dua
Dol - dua puluh tiga
dop - dua puluh empat
sa - seratus
si - seribu
soi - sepuluh ribu
sai - seratus ribu
su - sejuta
bahasa sanskrit -
Ekam, dve, trini, catvari, panca, sat, sapta, astau,
nava, dasa, ekadasa, dvadasa, trayodasa, caturdasa,
pancadasa, sodasa, saptadasa, astadasa
Contoh panggilan nombor
3009297 tiga juta sembilan ribu dua ratus sembilan puluh tujuh
sebutan dalam bahasaku - Luzi dazoj
contoh
at = melihat
ma-at = mata atau melihat
nti - berhenti, tamat berakhir
ma-nti - mati atau menghenti
a = apa - what?
aph = kenapa - why?
ate = bagaimana = how?
a-dhi = di mana? = where
a-dha = ada ke ? = did have?
ano = siapa nama = who?
anu = apa nama? = what
bi-lha = bila = when?
bira = berapa = how much?
lha - masa = time
Lha-ni - masakini, sekarang - now
te-lha - masa yang dah berlalu, masa dulu.. telah terjadi. = past
Bahasa Jong adalah bahasa yang digunakan oleh bangsa yang berperahu besar kira-kira 10000 s.m yang menjalankan perdagangan jauh mungkin dengan kerajaan bani Saba' Yaman atau mungkin dengan kerajaan purba mesir Fir'aun.
Perjalanan perdagangan yang jauh menyebabkan mereka lebih banyak masa di laut berbanding di darat. berada di laut yang penuh cabaran dan perlu tindakan pantas seperti menghadapi ribut dan taufan di tengah laut menyebabkan bahasa mereka lebih ringkas berbanding bahasa melayu biasa. Sistem pengiraan mereka dgunakan dalam pengiraan bintang- yg banyak di langit dalam mengagak dan menentukan lokasi mereka di tengah-tengh lautan luas.
Antara bintang yang menyerupai bintang piscess
bintang s-ik-langlhana - gambar di bawah adalah bentuk tulisannya untuk mengeja. diolah tulisan tersebut menjadi seperti simbol ikan mengikut susunan bintang.

Gambar dibawah ialah ehsan wikipedia.org
manakala bawah ialah bagaimana rumitnya bentuk bintang mewakili huruf yang huruf-huruf tulisan Jong lama membentuk ejaan S-ik-langlana yang bermakna musim terbaik mencari ikan besar seperti tenggiri atau tongkol.

#TULISAN
tulisan Bangsa Jong ini ada 35 huruf. mempunyai sistem seperti tulisan Rencong dan Lontara Bugis Makassar atau tulisan batak. bentuk hampir sama tapi berbeza.
berikut adalah contoh huruf ejaan dan makna

bo = rumah contah ayat bolaku beerti ini adalah rumah aku
bi = ruang kecil, terbiar, tidak penting... contoh ayat biadab. beerti terbiar adab. contoh ayat lain "biasa" beerti terbiar sahaja usaha... ulasan tak perlu usaha kuat sebab boleh dibuat dengan sambil lewa
bu = beerti tempat tanah lebih tinggi, asal usul, ibu.
ba = muncul dari sesuatu. keluar, terbit, baru, tidak diketahui sepenuhnya.
be = milik
bay = buang, melepaskan, contoh ayat "baybas"... makna melepaskan diri dari kongkongan (free) contoh ayat lain "ku membayrok"... erti aku membuang kotoran
bai = bayi - anak kecik yg suci
bau = hidung, bau - smell, contoh ayat. bau-ng = bau yang tidak sedap. busuk... bau-ngi= bau yang sedap, wangi
Semua adalah disampaikan secara sampai menyampai dari Tok Nenek moyang pemegang salah silah. untuk yg ingin mengetahui sahaja.
Langgan:
Ulasan (Atom)