Khamis, 17 Disember 2015

Diagnose Computer suddenly shutdown

Kes ini direkodkan bagi memudahkan saya untuk mengulangkaji jika berlaku pengulangan peristiwa. punca berlakunya computer shutdown sendiri selalunya berpunca dari sistem komputer itu sendiri sbg langkah keselamatan.


  1. Hardware seperti kemungkinan overheat, contoh kes kipas CPU yang sangkut / bergeser dengan kabel atau bendasing. habuk besi / metal dan lain- lain punca overheat 
  2. Hardisk yang dah old age. bad sector yang apabila reader hard disk baje je sector tu abisla shutdown 
  3. PCI slot additional hardware atau melalui USB yang dah rosak. 
  4. Motherboard rosak
  5. virus atau malware
1. Hardware

bagi kaedah Pengesahan kerosakan sila masuk BIOS dan biarkan Onn aje. jika berlaku suddenly shutdown ia mengesahkan masalah hardware spt motherboard!

Rajah 1 Paparan BIOS ACER

Jika sekiranya anda perhatikan temperature untuk CPU atau system temperature atau System FAN speed rendah.. Maka benda-benda ni wajib dibuka casing untuk samada diganti atau dicuci dari segala habuk dan dikemas rapikan kabel dan wayar.

2. jika Ujian pertama tadi membuktikan PC masih OK.. cuba run checkdisk dan ia akan dijalankan apabila PC restart.. jika semasa proses ini, berlaku suddenly shutdown maka hard disk nak dekat jahanam. siap lah untuk buat backup dan beli hard disk baru.. duit lagi!



hard disk - properties - tools - chkdsk
Anda boleh juga install SMART tools untuk mengesahkan tragedi ini.

3. Ujian ke 3. Jika Ujian kedua membuktikan Hard disk masih OK. Shutdown PC dan maka cabutlah hardware yang dipasang pada PCI slot dan onnkan semula PC. Tengok apa jadi.


4. Jika masih juga suddenly shutdown dan boleh restart, maka berkemungkinan besar mother board rosak.

5. jika dah tukar motherboard masih jugak jadi cam gitu. OS anda dijangkiti virus / rootkit yang belum ada update dapat menghapuskan. KIV jer la


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here