Sabtu, 20 Jun 2009

Khasiat kasih sayang sesama Insan

Kasih Sayang Sesama Insan... Jika penuh keikhlasan dan penuh penghayatan akan membawa kebaikan pada diri. kasih sayang yang ikhlas tidak mengharap balasan. kasih sayang yang ikhlas tiada impian di kemudian hari... cuma jaminan kebahgiaan ukhrawi...

Kasih sayang boleh hadir dengan nafsu atau bisikan syaitan atau sihir ilmu pengasih yang datang dari janji kebinasaan di kemudian hari walaupun mimpinya indah tidak bertepi.

bak kata syair Ulama terdahulu Imam Taharung bin Datok Dewa Raya(1611-1745)

Dua Tanda sudah tentu,
kasih sayang kerana Allah,
bila bertemu tiada jemu,
bila berpisah tiada gelisah.

Maka bersaksilah bila hangat
Cinta dan kasih tiada ikhlas di jiwa
Memilu rasa Merosak semangat
Menghiris hati menyakiti jiwa

Apabila perpisahan dititah Ilahi

Asasnya kasih sayang seharusnya disemai hanya kerana Allah mencari redhonya...

Ilahi anta Maqsudi waridho ka Mathlubi....


Kasih sayang yang ikhlas menghilangkan tekanan. kerana bila rasa sayang disemai di dalam hati suatu bentuk rasa damai penuh keikhlasan dapat meransang denyutan jantung yg normal seterusnya meransang dan memberi tekanan darah kembali normal.
Ia juga dapat Menjana dan meransang daya tahan badan. Penyakit selalunya berpunca dari emosi yang tidak stabil dalam diri. seperti merindu sesuatu yg x mungkin kembali. kenangan2 yang menyakitkan hati. atau kekecewaan atau kemarahan. ini semua hanya akan merosakkan semangat badan dalam melawan penyakit yang sememangnya ada di sekitar kita. dengan kasih sayang kita tarik nafas dalam-dalam dan memberinya kepada sesama insan, kawan, sedara mara... ibu sendiri maka ia meransang daya tahan badan terhadap penyakit
membakar lemak dan kalori berlebihan... melalui pergerakan senaman dengan hati yang disemai kasih dan sayang penuh keikhlasan maka ia akan membakar lemak dan kalori dengan penuh keindahan.
oleh itu sentiasa memberi kasih sayang yang ikhlas melalui ucapan atau penulisan.(tak perlu sentuh) dengan penuh perasaan dan penghayatan terhadap sesama insan, anak kecil, ibubapa dan sesiapa jua....
Semua ini dapat dilihat bagaimana molekul air terbentuk bila kasih sayang di ucapkan selalu dengan penuh ikhlas sesama insan di http://hado.com atau versi bahasa inggeris http://hado.net menjadi penawar yang menakjubkan. bayangkan ia diucapkan selalu pada diri kita yang 80% adalah air?
Tetapi kasih sayang yang tidak ikhlas mengharap balasan, maka ia akan atau bakal hilang dan menjadi punca bagi segala penyakit... menghiris hati memilu jiwa membentuk "eye bag" dan mempercepatkan penuaan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here