Selasa, 26 Mei 2009

Budaya Melayan Pelanggan di Kalangan Pengedar Proton

Customer services adalah satu subjek yang penting dan dipelajari secara rasmi dalam syllabus pengajian perniagaan dan usahawan. Namun begitu tahap kesedaran terhadap customer servis di kalangan pengedar proton di Malaysia masih rendah dan cukup memalukan. Kadangkala kebangangan tahap melaksanakan menjayakan nilai-nilasi asas menjadi daya penarik kepada pelanggan yang merupakan satu kunci kejayaan pada sesebuah perniagaan diabaikan..

Agaknya akibat terlalu bangang mereka tidak berupaya memerhatikan atau buat kajian atau menanda aras terhadap bagaimana Toyota atau syarikat penjual kereta lainnya berjaya melayan pelanggan mereka biarpun menghadapi kenkangan dari Kerajaan yang mengenakan cukai yang tinggi. Ini dapat dilihat kepuasan pelanggan yang berkongsi cerita tentang keselesaan mereka berurusan dengan pengedar berkenaan.

Sebagai contoh, seperti boleh dilihat di pusat pengedar Toyota. Ada ruangan lepak, makan biskut dan minum pelbagai minuman yang begitu selesa untuk pelanggan yang datang untuk berbincang tentang kereta yang ingin mereka beli.

Membeli kereta adalah satu pelaburan yang besar dan memerlukan wang yang cukup besar selama 7 sehingga 9 tahun. Memberi pelanggan merasa dihormati dan dilayan baik adalah sesuatu yang seharusnya dilakukan bagi menjamin perniagaan yang memberi imej peniaga atau penggerak perniagaan yang baik secara berterusan.

Adakah ini berpunca semangat “patriotic’ kemalaysian yang begitu menyerlahkan betapa hina dan rendahnya mentality golongan peniaga warga Malaysia. Secara tidak langsung ini memberi imej buruk kepada kepimpinan kerajaan Malaysia dalam membimbing rakyatnya. Apatah lagidengan kempen-kempen beli Barangan buatan Malaysia oleh kerajaan Malaysia tidak langsung memberi motivasi pada pengeluar seperti Proton untuk menunjukkan semangat patriotic yang sama dengan menjaga Kualiti perkhidmatan melayan Pelanggan dan lain-lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here