Isnin, 15 September 2008

Risiko Tsunami di Pantai Timur Smnnjung Pantai Sabah dan Pantai Sarawak, serta pantai timur



       Laut China Selatan yang luas terbentang adalah berisiko tsunami. Ini Adalah kerana Gelombang atau Ombak Tsunami boleh datang dari Gempa yang berbentuk sedut dan hempap. Atau dari runtuhan cerun-cerun gunung berapi yang panas yang menolak air laut di tepi kaki gunung berapi lalu membentuk ombak/gelombang yang amat besar atau dipanggil tsunami. Manakala Kaedah Gempa atau gegaran yang menjadi punca tsunami adalah jarang-jarang terjadi dan biasanya gegarannya melebihi M9.0 (dalam skala richter). Setakat ini secara rekod belum ada setinggi itu pernah berlaku di Laut Cina Selatan walaupun tidak mustahil.
Manakala Runtuhan tebingan Gunung berapi adalah agak berkemungkinan besar kerana terdapat banyak gunung berapi di sepanjang persisiran pantai di rangkaian lingkaran gunung berapi di sekitar laut China Selatan. Namun kebarangkalian untuk berlaku adalah rendah.
Laut China Selatan
       
        Di samping itu, Laut China Selatan ada beberapa buah gunung berapi bawah laut yang harus diambil perhatian. Antaranya jenis bawah laut (submarine) Terletak di Tenggara Vietnam di dalam laut China Selatan. Gunung berapi Bawah laut adalah salah satu punca tsunami jika berlaku pengeluaran lava gunung berapi secara besar-besaran dan kuat lalu menolak air disekitarnya menjadi gelombang besar(tsunami)

1. Ile des Cendres
The Ile des Cendres group of submarine volcanoes off the (Tenggara)SE coast of Vietnam consists of two submarine cinder cones that formed ephemeral islands during an eruption in 1923 and two submarine lava cones of uncertain age. The 1923 eruption produced two small islands, one about 30 m high and about 450 m long, and the other only 30 m wide and 30 cm high. A third submarine cone reached to within 20 m of the surface. Additional submarine cones occur between Ile des Cendres and the Vietnam mainland (Bondarenko and Nadezhnyi, 1989).

2. Veteran
A reef reported in 1880 at a location 34 km SSE of Grand Catwick Rock, off the SE coast of Vietnam, was not found in 1882. This was attributed to a possible volcanic eruption (Catalog of Active Volcanoes of the World). Discolored water, possibly from fumarolic activity, was reported in 1928. This area lies along a regional N-S-trending lineament related to extension produced by collision of the Australian plate.

Selain itu tidak lupa berpuluh-puluh Gunung berapi di persisiran pantai di atas Daratan Vietnam, Hainan Dao China, Taiwan China dan Philipine. Semuanya berpotensi menjadi punca Tsunami kepada Pantai timur Semenanjung malaysia, Sabah Malaysia dan Sarawak Malaysia.





Perkara ini tidak perlu dirisaukan kerana Jabatan Seimoslogi sudah pasti akan berjaga-jaga dengan lebih berhubung risiko yang mungkin ada dengan pengesan tsunami yang canggih. untuk mendapatkan maklumat terkini dan rasmi sila ke http://www.prh.noaa.gov/ptwc/




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here