Khamis, 11 September 2008

Risiko Penipuan Kad Kredit

Lupakan kaedah pencerobohan teknologi tinggi. satu kaedah scam kredit kad menggunakan pisau X-Acto dan kayu kecil bergam selain dari wi-fi dan laptop, tetapi boleh jua mencuri duit anda tanpa menyentuh dompet anda

Mengukir atau mencukur adalah format teknologi lama pencuri kad kredit di mana pencuri menyusun set-set 16 - angka atau digit nombor untuk mencari yg sama dengan kad yang sedia wujud, kemudian mengesahkan nombor tersebut samada dengan mencubanya untuk membuat pembelian secara talian(online) atau telefon. Scammer(pencuri kad kredit)boleh juga beli senarai nombor kad kredit yang sah di pasaran gelap secara atas talian(online). bila deme(scammers) dapat nombor akaun yang sah, deme boleh buat kredit kad palsu dengan mengukir nombor-nombor tersebut pada kad hadiah, kad club dll kad sama saiz atau kad kredit yang dah expired. Manakala magnetic strip tu pulak boleh dibuat dengan gam ditampal dan dicalar agar kelihatan telah rosak.

Jika deme berjaya, sempatlah masa telah sebulan Pengguna sebenar akan menyedari penipuan(fraudlent) melalui bil (statement) dihantar oleh bank. Setelah segalanya, Jika anda rasa dompet tidak pernah dicuri dan anda tidak pernah tersalah letak, Anda tentu hairan walaupun anda menyedari bahawa kad kredit itu sentiasa bersama anda??


Kedua-dua Peniaga dan Pengguna Adalah Bertanggungjawab memeliharanya!

Kad Ukiran berkembang sebahagian daripada reaksi dari peningkatan teknologi tinggi langkah-langkah kelelamatan kad kredit, Pakar sifatkannya.

"As regulati­ons and security tightened on electronic credit card processing networks, it became increasingly difficult for hackers to penetrate them,"

"Pelbagai peraturan dan pengawalan keselamatan yang lebih diketatkan atas rangkaian memprosesan kredit kad elektronik, Ia menjadi peningkatan kesukarakan pengodam untuk menembusinya"

kenyataan dari Shyam Krishnan, Penganalisa ekonomi dengan kumpulan "Smart Cards" di Frost & Sullivan.

Disebabkan penipuan ini memerlukan juruwang memasukkan nombor kad secara manual. Peniaga merupakan pertahanan hadapan untuk menangkap penipu ini. Kad kredit palsu ini agak kelihatan menimbulkan syak dengan rupa kad kredit yang rosak dan tidak boleh di baca stripnya oleh pengimbas komputer. Keadaan yang boleh dilakonkan oleh penipu seperti tergesa gesa dan marah-marah boleh memperdaya juruwang agar terpaksa memasukkan no kad kredit secara manual dan tergesa-gesa.

"Sekiranya peniaga melalui juruwang yang dilatih memeriksa secara zahir/fisikal kad tersebut, Ini akan mengurangkan risiko kad palsu itu digunakan," kata Tom Harkins, ketua Strategi.

Beberapa langkah berjaga-jaga perlu dilakukan.

1. Peniaga Jangan terima kad kredit tidak boleh diimbas dan pengguna mestilah memastikan kad kredit anda terpelihara dengan baik dari segi kaedah penyimpanannya elakkan dari kaedah penyimpanan yang boleh merosakkan kad kredit.

2. Peniaga hendaklah melakukan tindakan tambahan terhadap kad kredit yang tidak boleh diimbas. Seperti pengesahan dengan menghubungi telefon penyedia kad kredit.

Guna semula kad kredit lama

3. No kad kredit hendaklah dinamik dan berubah-ubah menurut paten yang tertentu bagi mengelakkan nombor tersebut dengan mudah dikesan kerana tetap. paten tersebut ditetapkan pengguna dengan pengiraan komputer.

4. pengguna hendaklah kerap memeriksa baki kad kreditnya di ATM. lakukan sekurang-kurangnya setiap minggu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Tarikh hari ini

slow connection? click here